36‐month LipiDiDiet multinutrient clinical trial in prodromal Alzheimer’s disease. Publicerad i Alzheimer’s & dementia.
Specialdryck mot tidig alzheimer
Med hjälp av en näringsdryck gjord på essentiella omega-3 fettsyror, vitaminer och antioxidanter har forskare kunnat bromsa nedbrytningen av hjärnan på ett tidigt stadium, något som SVT var först med att rapporterna.
Under tre års tid har 311 testpersoner med en tidig diagnos av alzheimer deltagit i en studie där hälften fick dricka näringsdrycken dagligen.
Ämnena i drycken stimulerar bildningen av kopplingar mellan hjärnceller, så kallade synapser. Återuppbyggandet av dessa viktiga hjärnstrukturer saktar ner nedbrytningen i till exempel hippocampus, den del av hjärnan som är viktig för minnet.
Störst effekt hade drycken för personer som var i ett väldigt tidigt stadium av sjukdomen.
– I princip kan man få i sig dessa näringsämnen genom maten vi äter, men kanske inte i dessa nivåer som finns i drycken. Denna dryck är också speciellt utvecklad för de personer som har fått en alzheimerdiagnos, säger Miia Kivipelto, professor i klinisk geriatrik vid Karolinska institutet och den som har lett studien, till SVT.
Drycken kan komma att användas som ett komplement till de mediciner som redan finns på marknaden.
Arbetet har tagit nästan tjugo år. De första resultaten sågs redan efter två år, men den nya treåriga uppföljningen visar de tydligaste effekterna. Nästa steg är att följa upp resultatet efter ytterligare tre år med näringsdrycken och se om det är en särskild substans som är den verksamma.
Relaterat
Läkare sprider kunskap om kognitiva sjukdomar
Äldre i centrum ställer tre frågor till läkaren Moa Wibom som har skrivit en bok som förhoppningsvis kan vara till stöd för personer…
Nya metoder underlättar kommunikation vid demens
Personer med demenssjukdom mister inte sina sociala behov. Därför är sociala aktiviteter, som Sandrinoparkens livsberättarmöten, viktiga i verksamheterna, enligt professor Lars-Christer Hydén.
De delar livets berättelser
Minnen och berättelser från det förflutna flödar fritt. Äldre i centrum är med vid livsberättargruppens träff vid Sandrinoparkens demensboende i Linköping.
Fler nyheter
De undersöker valet att bli jobbonär
Personer som har gått i pension, men som fortsätter att arbeta deltid, så kallade jobbonärer har blivit allt vanligare. Nu undersöker forskare vid…
Nya rön om 1800-talets äldre bryter tidigare föreställningar
Föreställningen att äldre personer som levde innan industrialiseringen levde tryggt i storfamiljer och försörjdes av sina barn kanske inte längre är aktuell. En…
Så kan en nationell strategi för bättre utemiljöer utformas
Målet är att alla äldre ska ha tillgång till utemiljöer vid särskilda boenden. Efter förra årets uppmärksammade kartläggning presenterar nu forskargruppen i Göteborg…