Även om utredaren vid flera tillfällen betonar att de tillägg i lagarna han föreslår inte på något sätt kan innebära tvångsåtgärder, så måste diskussionen ändå börja där. Pratar vi äldrevård så pratar vi ofta om personer med demenssjukdomar. Det är sjukdomar som påverkar den kognitiva förmågan och i förlängningen förmågan att förstå och bearbeta information för att kunna ta ställning i olika frågor. Men det är också sjukdomar som kan skapa oro, aggressivitet och olika sorters utåtagerande beteenden om personen inte bemöts på ett adekvat sätt. Under många år hävdades det att vi behöver en lag som gör det möjligt att använda tvång i olika situationer för att skydda den demenssjuke personen själv eller dennes omgivning.
Redan på 1980-talet började diskussionen med frågor om det skulle få vara tillåtet att låsa dörren till demensboenden och använda olika begränsande hjälpmedel som sänggrind, sittbälten eller brickbord mot personens vilja för att skydda denne från att skada sig själv eller andra. Diskussionerna utmynnade aldrig i några lagar. Tvärtom poängterades tidigt vikten av att aldrig använda åtgärder mot någons vilja. Den enda gången det skulle vara möjligt att använda tvång var om läkare på psykiatriska avdelningar såg åtgärden som nödvändig. Men ett stort lagtekniskt problem var också frågan om för vem en tänkt lag skulle gälla. Många juridiskt kunniga ansåg att det inte går att skriva en lag utifrån en diagnosgrupp. Dels för att det inom gruppen finns stora skillnader när det gäller beslutsförmåga men också för att andra grupper där beslutsförmågan kan vara nedsatt och som kanske skulle behöva samma lagstöd, skulle uteslutas. Man tänkte då på personer med intellektuell funktionsnedsättning, hjärnskadade efter olyckor eller personer med olika psykiatriska diagnoser.
Trots de här svårigheterna att lagstifta inom området kom under hela 1990-talet och 2000-talets första år påtryckningar från många olika håll, bland annat Socialstyrelsen, om behovet av en lagstiftning för att reglera användandet av tvång inom demensvården. De som efterlyste reglering menade att bristen på lagstöd gjorde vården godtycklig och rättsosäker. Till slut tillsatte regeringen en utredning och 2006 presenterades ett förslag: Regler för skydd och rättssäkerhet inom demensvården (sou 2006:110). I den utredningen förslogs att beslut om tvångsåtgärder (skyddsåtgärder) skulle fattas av socialnämnden i kommunen. Svårare beslut, som flytt till särskilt boende eller låsning av dörr, skulle tas av länsrätten. Många remissinstanser var positiva och menade att en lagreglering är nödvändig både för individen och personalens skull. Samtidigt uttrycktes oro för att beslutsgången skulle bli för tungrodd. Andra påminde om att det är omöjligt att lagstifta för en specifik diagnosgrupp.
Sedan fanns det ett antal remissinstanser som var helt emot en lag som skulle tillåta tvång. De menade att de problem som den tänkta lagen skulle lösa, skapades i väsentlig utsträckning av bristande kunskaper (om bemötande) hos personal, handläggare och politiker samt av otillräckliga resurser. Deras slutsats blev att lösningen inte ligger i juridiska tvångsåtgärder. Så här efteråt ser vi att de fick rätt. Kunskaper i bemötande reducerar eller tar helt bort behovet av tvångsåtgärder. Utredningens förslag utmynnade aldrig i någon lag.