Totalt 22 äldre personer mellan 70 och 94 år blev intervjuade om att lära sig och använda digitala medier. Samtliga använde digitala medier i någon utsträckning och alla hade barn och barnbarn. Studien ingår i forskningsprojektet Äldre i e-samhället.
Barn och barnbarn viktiga för äldres digitala kunskap
Carolina Martinez, universitetslektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Malmö universitet, har i en ny studie undersökt vilka framgångsfaktorer och hinder det finns för äldres digitala kompetens. En viktig framgångsfaktor är familjens stöd i att utveckla de äldres digitala kompetenser på olika sätt.
– Det var slående hur aktiva de äldre som jag intervjuade är för att få till stånd stunder av lärandet och för att få situationer att fungera. Exempelvis berättade en man att han noggrant planerat att under en promenad med dottern och barnbarnen fråga om hur kameran fungerar på mobilen. Han tänkte att det skulle vara naturligt att prata om det då, och samtidigt vara en lugn samlad stund, säger Carolina Martinez i ett pressmeddelande.
Resultaten visar också att äldre är mest benägna att ta upp akuta frågor. Att till exempel lära sig om bildredigering och andra digitala intresseområden var svårare att få till för de äldre.
– De äldre vet att barn och barnbarn har många andra åtaganden, och då väljer man att ta hand om dem i stället för att prioritera sina egna behov. Det är viktigt att tänka på att äldre inte alltid ber om hjälp. Då är det bra att vara proaktiv, underlätta för att ställa frågor och skapa en lugn atmosfär.
Men något som hindrar lärandet är att äldre ofta bor i ensamma och därmed kan ha långt till sin yngre familj. Det kan också handla om att barn eller barnbarnen inte är så kunnig på just den tekniken de äldre vill ha hjälp med.
– Det är också stor skillnad på att få hjälp och att lära. Att få hjälp med att få något fixat är en sak, vilket inte heller ska underskattas, men att få hjälp med att lära sig är en annan, säger Carolina Martinez.
Hon anser också att det äldre saknar naturliga forum för att lära sig om digitala medier.
– Barn har ett helt system med skolan kring sitt lärande. Och många vuxna i arbetslivet kan ringa it-avdelningen när något krånglar. Men pensionärer har inget system runt sig. Visst finns det kurser, men inte en bra struktur. Ingen i samhället tar ansvar för äldres lärande av digitala medier.
Carolina Martinez & Tobias Olsson (2022). The warm expert – A warm teacher? Learning about digital media in intergenerational interaction. Publicerad i Convergence: The international journal of research into new media technologies.
Relaterat
Bonusbarnbarn sätter engagemanget främst
För den äldre generationen kan relationen till bonusbarnbarn vara komplicerad. Men barnen gör ingen större skillnad på biologisk eller bonusanknyting – engagemanget räknas,…
Hundraåringarna blir allt fler
Allt fler fyller hundra år, visar statistik från Statistiska centralbyrån (SCB). Det är fortfarande betydligt fler kvinnor än män som uppnår den höga…
Fortfarande står fler äldre utanför den digitala världen
När Internetstiftelsen publicerar sin årliga rapport Svenskarna och internet är det återigen de äldre användarna och ickeanvändarna som sticker ut.
Fler nyheter
Goda rutiner kan ge bättre munhälsa på särskilt boende
En ny studie har undersökt arbetet för god munhälsa på särskilt boende. Det finns verktyg som fungerar, men oklar ansvarsfördelning och bristande kunskap…
Högintensiv träning bra och säkert för äldre
Äldre personer gynnas och klarar av att träna högintensivt i korta intervaller. Trots att den totala träningstiden kan halveras, jämfört med konventionell träning,…
Samlad seniormottagning kan underlätta för alla
Att samla primärvård, rehab och biståndshandläggning i en seniormottagning kan underlätta för äldre personer som behöver stöd. Nestor FoU-center har utvärderat uppbyggnaden av…