Totalt 22 äldre personer mellan 70 och 94 år blev intervjuade om att lära sig och använda digitala medier. Samtliga använde digitala medier i någon utsträckning och alla hade barn och barnbarn. Studien ingår i forskningsprojektet Äldre i e-samhället.

Barn och barnbarn viktiga för äldres digitala kunskap
Carolina Martinez, universitetslektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Malmö universitet, har i en ny studie undersökt vilka framgångsfaktorer och hinder det finns för äldres digitala kompetens. En viktig framgångsfaktor är familjens stöd i att utveckla de äldres digitala kompetenser på olika sätt.
– Det var slående hur aktiva de äldre som jag intervjuade är för att få till stånd stunder av lärandet och för att få situationer att fungera. Exempelvis berättade en man att han noggrant planerat att under en promenad med dottern och barnbarnen fråga om hur kameran fungerar på mobilen. Han tänkte att det skulle vara naturligt att prata om det då, och samtidigt vara en lugn samlad stund, säger Carolina Martinez i ett pressmeddelande.
Resultaten visar också att äldre är mest benägna att ta upp akuta frågor. Att till exempel lära sig om bildredigering och andra digitala intresseområden var svårare att få till för de äldre.
– De äldre vet att barn och barnbarn har många andra åtaganden, och då väljer man att ta hand om dem i stället för att prioritera sina egna behov. Det är viktigt att tänka på att äldre inte alltid ber om hjälp. Då är det bra att vara proaktiv, underlätta för att ställa frågor och skapa en lugn atmosfär.
Men något som hindrar lärandet är att äldre ofta bor i ensamma och därmed kan ha långt till sin yngre familj. Det kan också handla om att barn eller barnbarnen inte är så kunnig på just den tekniken de äldre vill ha hjälp med.
– Det är också stor skillnad på att få hjälp och att lära. Att få hjälp med att få något fixat är en sak, vilket inte heller ska underskattas, men att få hjälp med att lära sig är en annan, säger Carolina Martinez.
Hon anser också att det äldre saknar naturliga forum för att lära sig om digitala medier.
– Barn har ett helt system med skolan kring sitt lärande. Och många vuxna i arbetslivet kan ringa it-avdelningen när något krånglar. Men pensionärer har inget system runt sig. Visst finns det kurser, men inte en bra struktur. Ingen i samhället tar ansvar för äldres lärande av digitala medier.
Carolina Martinez & Tobias Olsson (2022). The warm expert – A warm teacher? Learning about digital media in intergenerational interaction. Publicerad i Convergence: The international journal of research into new media technologies.
Relaterat

100-åringar har färre sjukdomar
Att bli 100 år gammal behöver inte betyda ett liv med många sjukdomar. En ny studie från Karolinska institutet visar att hundraåringar inte…

Att åldras nära djur och natur
Socialt umgänge är viktigt när vi blir äldre. Men även andra relationer, som till djur och natur, kan spela lika stor roll, skriver…

Äldre blir lyckligare med åren
Flera forskare presenterade sina resultat på konferensen ”Med ålderns rätt” i Göteborg, på internationella äldredagen, den 1 oktober. Pär Bjälkebring, docent i psykologi…
Fler nyheter

Stora skillnader i kommuners minutstyrning
En av fyra kommuner bestämmer hur lång tid olika insatser i hemtjänsten ska ta, visar en rapport från Socialstyrelsen. I många fall får…

Många vinster med utomhuspromenader
Vilka fördelar med utomhuspromenader på demensboenden finns det? Det har svensk forskning undersökt och resultaten pekar på att promenader utomhus har en hel…

Digital teknik svår för både äldre och yngre
Det verkar inte vara åldern i sig som påverkar attityden till digital teknik, utan det finns andra faktorer som påverkar användningen. Det visar…