Pilotprojektet med mellanmål pågår i fyra veckor och tillhör Nollvisionens delmål två, om anpassade måltidstjänster. De äldre som deltar har alla identifierats ha risk för undernäring, beviljats måltidsstöd och matlådor samt bor i ordinärt boende, men har hjälp av hemtjänst.
– Utifrån en meny får de välja två mellanmål om dagen. Tanken är att de ska bestå av enkla men näringsrika val som är extra proteinberikade och innehåller ungefär 200 kalorier var. Allt till ett subventionerat pris på sju kronor per dag, förklarar Jenny Eriksson.
För henne och Malin Ljung är detta ett sätt att se om det finns ett intresse för mellanmål bland äldre, som kan ligga till grund för framtida projekt.
– Vi vill veta vilka mellanmål som uppskattas, om de äldre är villiga att betala för dem, och i så fall hur mycket. Själva logistiken och hur hemtjänstpersonalen upplever arbetet är också viktigt, säger Jenny Eriksson.
Några kilometer från kostenheten och restaurang Senioren ligger Årsta hemtjänst, som är en av verksamheterna som arbetar med de speciella mellanmålen. Dit kommer en del av maten som Beyar Jäderkvist lagar. Gabriella Csa’k är oftast ansvarig för matkassarna som ska levereras till de äldre.
För henne innebär att packa mellanmålen inte någon påtaglig extra arbetsbörda. Men det dyker upp andra problem.
– Vissa dagar, men långt ifrån alla, orkar de äldre inte äta upp maten de får, säger hon.
Hon har hittills inte har fått några större klagomål på varken smak eller konsistens.
– De har helt enkelt inte aptiten, trots att allt är färdiglagat och serverat, eller så är de mätta sedan tidigare.
Problemen med aptit och mängden mat har Malin Ljung och Jenny Eriksson noterat i tidigare pilotprojekt. Tillsammans med Nollvisionens andra testbädd, som finns i skånska Kävlinge kommun, genomförde de under slutet av 2020 ett test med heldygnsmatkassar. Tanken var egentligen att maten skulle levereras till äldre personer med hemtjänst – de som är Nollvisionens främsta fokus – men coronapandemin satte käppar i hjulet för det.
I stället fick fem äldre med risk för undernäring, som bor på serviceboende, välja matkassar utifrån en meny som innehöll färdiglagad frukost, lunch och middag samt två mellanmål och två proteinberikade drycker. Med hjälp av personalen fick de under testperioden också väga sig regelbundet och dokumentera hur mycket de hade ätit upp.
– De äldre har varit positivt inställda till matkassarna, men sa att det var väldigt mycket mat. Totalt innehöll påsarna 2 100 kalorier per dag, vilket kan vara en stor omställning från att bara ha ätit 1 000 kalorier. Svårast för dem var det sista kvällsmålet innan läggdags, säger Malin Ljung.
Eftersom studierna i Nollvisionen varit småskaliga är det svårt att säga om interventionerna ger någon effekt. Men Malin Ljung förklarar att det ändå finns erfarenheter att dra:
– Fördelen är att vi har möjligheten att lära oss inför framtiden. Det är under små pilotstudier som vi förstår om ett projekt är genomförbart i större skala. Vi ska våga testa och våga misslyckas, men i sådana fall lära oss av det. Och sedan testa igen.
– En sak som man verkligen får förstå är hur mycket tid som kan gå åt till olika moment. Det kan ta lång tid när man implementerar ett nytt arbetssätt eller en ny intervention. Och där är kommunikation mellan olika aktörer väsentligt, så att både personalen och de äldre förstår vad som pågår, säger Jenny Eriksson.
Trots att pandemin under ett års tid sinkade arbetet med Nollvisionen tycker Malin Ljung och Jenny Eriksson att man har kommit en bra bit på väg. Om visionen uppnås är det inte bara den enskilde som gynnas, utan även samhället.
– Undernäring kostar mycket pengar varje år. Vi vet till exempel att en undernärd patient ligger inne på sjukhus tre dagar längre just för att de har så omfattande sjukvårdsbehov och ökad fallrisk.
– Om undernäring kan förebyggas kan det på sikt innebära att man minskar de ekonomiska utmaningarna. En fallfraktur är dyrare än ett mellanmål, säger Malin Ljung.
Är målet om noll undernäring år 2030 rimligt?
– Det skulle vi nog säga. Vi har redan haft ett riksdagswebbinarium och har kontakt med utredare på Socialstyrelsen som ska undersöka den nya omsorgslagen. En stor förändring kan bara ske om politiker och beslutsfattare är med på banan.