Personliga relationer med grannar, bekanta, vänner och familj sätts på spel under krisen. Genomgående finns en dubbelhet där längtan efter samvaro blandas med osäkerhet och oro. Inringare oroar sig till exempel för sin partners skull när denna är mindre försiktig än inringaren själv, och för att partnern ska få med sig smittan hem. En inringare söker å andra sidan stöd från volontären i sina argument för att det går att göra en gemensam resa med en partner som vill vara mer försiktig:
Jag menar ju på att det borde rimligen inte vara så allvarligt för det är ju rent och snyggt förmodligen när vi kommer till ett hotell och sen smittning jag vet ju att det är droppsmitta och det är direktkontakt och så vidare. Hur skulle du bedöma det med att bo på hotell, är det nån risk med det tycker du eller?
Samtalen är fulla av frågor som, liksom denna, speglar ett behov av att försöka fastställa objektiva mått för vad man kan förvänta sig av andra. Detta visar hur krisen skapar osäkerhet i personliga relationer.
Ett annat problem som inringare lyfter fram är den egna nedstämdheten. En inringare säger till exempel att hon inte träffar sina barn och barnbarn – ”Just nu så vill jag inte att de ska se hur eländig jag är” – och en annan person berättar att hon undviker all form av kontakt:
Volontär: Men det är inte så här att någon av [dina barn] vet om hur du känner?
Inringare: Nej jag vill inte prata med dom.
Volontär: Du vill inte prata med dom.
Inringare: Då börjar jag låta ledsen. [börjar gråta]
Volontär: Och då vill inte du att dom ska höra det.
Inringare: Nej jag vill inte störa dom med det.
Krisen skapar, uppenbarar eller förvärrar en brist på självklar rättighet att bli omhändertagen: Att bli förstådd som en fullständig människa i sin nöd. I vissa fall lyckas en volontär övertala inringare att dela sin oro och sorg med en närstående men i regel finns ett starkt motstånd mot detta. I stället kan krisen synliggöra att inringare inte kunde lita på personer i sin närhet i den utsträckning de trott. Denna problemorientering bör förstås i ljuset av att dessa inringare kontaktar en telefonlinje för stöd och därför inte kan ses som representativa för alla äldre. Studiens resultat är samtidigt viktiga då de beskriver situationen för en särskilt utsatt grupp.
Ett grundläggande problem för inringarna är att deras kontakt med anonyma andra genom krisen begränsats kraftigt. En återkommande reflektion i samtalen är att vardagliga, små möten är viktiga. En inringare berättar hur hon trotsar sin rädsla för smitta för att kunna handla dagligvaror och därmed distrahera sig från ångest:
Inringare: Jag vet att jag ska inte gå till affärn men jag brukar gå på kvällen innan dom stänger då. Då spritar jag händerna, det står sprit där. Och då märker jag att jag mår mycket mycket bättre, den här sociala biten, att bara få gå till affärn och handla liksom.
Volontär: Ja visst, och säga ”här är jag” och säga ”hej” och säga ”hej” åt en expedit.
Volontären lyfter fram att det vardagliga mötet erbjuder en enkel bekräftelse: vi är båda här som medmänniskor och ser varandra. Det innebär också en bekräftelse av att världen fortgår och är sig lik. En del av att ha tillgång till en anonym gemenskap handlar om möten med och inom organisationer. Att kyrkan, Röda korset och pensionärsorganisationer har stoppat verksamheter med fysiska möten skapar ett stort tomrum. Hemtjänsten fungerar till viss del som en social kontakt, men ses också som en risk.
Telefonlinjer som Äldrelinjen har en speciell roll att spela, både i relation till en anonym gemenskap och som en ersättning för personliga relationer. Att få dela dessa saker med någon verkar kunna bli en ersättning för den uteblivna vardagen. En inringare berättar till exempel:
Jag tycker alltid att det är lite trevligt, jag brukar alltid ringa till folk och prata med nån för jag har lite ont av oro och ångest och det har man ju fått i den här coronakrisen ännu mer.
Ett sätt att begripliggöra den nya situationen, som lyfts fram av både inringare och volontärer, är något som kan kallas en abstrakt gemenskap. Några personer pratar om ”den svenska linjen”, det vill säga Sveriges sätt att hantera pandemin i relation till andra länder. Volontärer lyfter också fram hur inringarna beter sig föredömligt i relation till den svenska strategin:
Inringare: Det kommer ingen hit och jag går ingenstans.
Volontär: Ja du har lytt hans råd, en av vardagshjältarna.
Genom att tolka inringarens beskrivning av brist på social kontakt som ett aktivt handlande i ett kollektiv av hjältar skapar volontären här en positiv ram runt tomheten.
Relationen till en abstrakt gemenskap gäller också världen och mänskligheten i stort. En inringare säger att hon lever i dödens väntrum, men tillägger att ”så länge solen finns så finns ju vi.”