Äldre par talar glatt med en taxichaufför.
Färdtjänstresenärernas upplevelse är viktig för tryggheten under resan. Foto: Thomas Harrysson/Karlstads universitet

Handbok för bättre färdtjänstresor

Forskare vid Centrum för tjänsteforskning, CTF, vid Karlstads universitet har undersökt vad som kan ge en bättre reseupplevelse för den som reser med färdtjänsten. Nu publicerar de resultatet av sina studier i en handbok för att förbättra resorna för utsatta grupper.

I projektet har forskarna tittat närmare på olika grupper som använder färdtjänsten och hur de upplever resorna. Är det enkelt att resa, hur möter resenär och förare svåra situationer tillsammans och vad leder till problem?

– Att resandet ofta upplevs som fysiskt obekvämt, att man ibland känner sig behandlad som gods, eller inte får tillräckligt med information från föraren om vart man är på väg, hur länge resan varar och om det är fler resenärer som ska hämtas, driver på känslan av utsatthet bland resenärerna. För att minska utsattheten är det viktigt att förare informerar och är lyhörda för resenärernas subtila verbala och ickeverbala signaler under resans gång. En del av dessa är explicita medan andra är implicita, säger Nicklas Salomonson, biträdande professor vid Högskolan i Borås och gästforskare vid CTF.

Handboken är utarbetad efter resultaten i flera studier där forskarna följt med och intervjuat färdtjänstresenärer, förare och bokningspersonal. Målgruppen är färdtjänstutförarna och boken innehåller rekommendationer för hur de kan utveckla sin verksamhet och faktiskt få en bättre förståelse för resenärerna.

– Vår handbok ger en ökad förståelse för hur denna grupp av resenärer upplever sina resor med färdtjänst. Kunskap som i sin tur kan användas för att göra denna typ av resor bättre anpassade till resenärernas behov och för att skapa en bättre reseupplevelse, säger projektledaren Per Echeverri.

Färdtjänststudierna är en del av forskningsprojektet RESPONSE som inriktar sig på olika former av anropsstyrd kollektivtrafik. RESPONSE är ett samarbete mellan regioner, lärosäten, kollektivtrafikföretag och kollektivtrafikmyndigheter från Estland, Litauen, Sverige, Norge och Danmark med stöd från EU:s utvecklingsfond Interreg Baltic sea region.

Ladda ner handboken

Handboken är digital och gratis och kan laddas ner från Karlstads universitet här.

Relaterat

Omslag Äldre i Centrum nummer 4 2022

Tema Samverkan i Äldre i Centrum #3/2022

I #3/22 är temat samverkan mellan vård- och omsorgsgivare för äldre. Tidningen bjuder också på reportage om forskningsmiljön Aging research center – ARC…

Släkting med framtidsplaner

Åsa Hedberg Rundgren resonerar kring att dela upp åldrandet i flera olika faser med beteckningar som yngre-äldre och äldre-äldre. Men hon har en…

Spretig antologi om AgeCaps forskning

Ett 60-tal AgeCap-forskare beskriver i 16 kapitel sin ingång till begreppet capability. Susanne Iwarsson uppfattar boken som ett barn av sin tid, den…

Fler nyheter

Färre avstår från vård

36 procent av alla personer över 70 år har avstått från vård på grund av pandemin under det senaste året. Siffran är hög,…

Nytt projekt undersöker uppfattningen av välfärdsteknik

Hur uppfattar och använder arbetsterapeuter välfärdsteknik inom vården av personer med demens? Vilka risker och möjligheter finns det? Det ska forskaren Antonios Tsertsidis…

Allt fler äldre med infektionsdiagnos på sjukhus

Mellan 1998 och 2019 ökade andelen vårddygn för personer med infektionsdiagnos från 11 till 21 procent. Ökningen är störst bland äldre personer över…