Äldre par talar glatt med en taxichaufför.
Färdtjänstresenärernas upplevelse är viktig för tryggheten under resan. Foto: Thomas Harrysson/Karlstads universitet

Handbok för bättre färdtjänstresor

Forskare vid Centrum för tjänsteforskning, CTF, vid Karlstads universitet har undersökt vad som kan ge en bättre reseupplevelse för den som reser med färdtjänsten. Nu publicerar de resultatet av sina studier i en handbok för att förbättra resorna för utsatta grupper.

I projektet har forskarna tittat närmare på olika grupper som använder färdtjänsten och hur de upplever resorna. Är det enkelt att resa, hur möter resenär och förare svåra situationer tillsammans och vad leder till problem?

– Att resandet ofta upplevs som fysiskt obekvämt, att man ibland känner sig behandlad som gods, eller inte får tillräckligt med information från föraren om vart man är på väg, hur länge resan varar och om det är fler resenärer som ska hämtas, driver på känslan av utsatthet bland resenärerna. För att minska utsattheten är det viktigt att förare informerar och är lyhörda för resenärernas subtila verbala och ickeverbala signaler under resans gång. En del av dessa är explicita medan andra är implicita, säger Nicklas Salomonson, biträdande professor vid Högskolan i Borås och gästforskare vid CTF.

Handboken är utarbetad efter resultaten i flera studier där forskarna följt med och intervjuat färdtjänstresenärer, förare och bokningspersonal. Målgruppen är färdtjänstutförarna och boken innehåller rekommendationer för hur de kan utveckla sin verksamhet och faktiskt få en bättre förståelse för resenärerna.

– Vår handbok ger en ökad förståelse för hur denna grupp av resenärer upplever sina resor med färdtjänst. Kunskap som i sin tur kan användas för att göra denna typ av resor bättre anpassade till resenärernas behov och för att skapa en bättre reseupplevelse, säger projektledaren Per Echeverri.

Färdtjänststudierna är en del av forskningsprojektet RESPONSE som inriktar sig på olika former av anropsstyrd kollektivtrafik. RESPONSE är ett samarbete mellan regioner, lärosäten, kollektivtrafikföretag och kollektivtrafikmyndigheter från Estland, Litauen, Sverige, Norge och Danmark med stöd från EU:s utvecklingsfond Interreg Baltic sea region.

Ladda ner handboken

Handboken är digital och gratis och kan laddas ner från Karlstads universitet här.

Relaterat

ÄiC-podden 6: Ålderism och äldres röster

Vad är ålderism och hur yttrar det sig – till exempel under coronapandemin? Det tar vi reda på i detta avsnitt av ÄiC-podden.…

Folkhälsomyndighetens entré

4,3 procents coronadödlighet för 70+

Risken att dö om man är smittad av covid-19 är flera gånger högre för personer som är 70+, jämfört med yngre åldersgrupper. Av…

Fler nyheter

Tecken på hjärnskador vid svår covid-19

Personer som drabbas av svåra symptom av covid-19 och behöver respiratorbehandling visar tecken på hjärnskador, enligt en studie från Göteborgs universitet. Redan vid…

Flera faktorer bakom covid-19-smitta på äldreboenden

Det är många olika men delvis samverkande orsaker som har gett upphov till den utbredda coronavirussmittan på landets äldreboenden. Det visar en undersökning…

ÄiC-podden 5: Fokus på prevention

Vad finns det för spännande forskning om prevention och vad tar redaktionen med sig efter att ha arbetat på det senaste numret av…

Program minskade äldres risk för hjärt-kärlsjukdom

Med ett specialutvecklat program med behandling och rådgivning kunde 70-åringar minska risken för hjärt-kärlsjukdom med 20 procent. Det visar en ny långtidsstudie från…