Det finns dock skillnader mellan olika profiler av hjälpgivare. En majoritet av mottagare i annat hushåll, som enligt givaren av anhörigomsorg hade ett särskilt behov av omsorg, fick ytterligare hjälp från någon annan släkting. Drygt hälften i denna grupp använde också offentliga tjänster, till exempel hemtjänst eller hemsjukvård. Bara en av tio omsorgsgivare stod ensam med sitt åtagande.
Enligt hjälpgivarna var det relativt vanligt att mottagaren av hjälp i det egna hushållet erhöll hjälp från den offentliga omsorgen, men ungefär hälften i denna grupp svarade i 2014 års studie att de stod ensamma i sitt åtagande.
Det var sällsynt i alla tre grupper av anhöriga att mottagaren fick ytterligare hjälp från en frivillig/ideell organisation.
De mönster som framstår i resultaten kan i de enskilda fallen betyda att vid små hjälpbehov får mottagaren hjälp främst av anhöriga. Vid större behov får mottagaren mer hjälp och då ofta både av (flera) anhöriga och av det offentliga, men inte så ofta från frivilliga organisationer.
Utifrån ett socialpolitiskt perspektiv kan det uttryckas som att det specifika med omsorgen i Sverige (och kanske övriga Norden) är att den är ett delat eller överlappande projekt mellan främst det offentliga och de anhöriga, och i mindre grad frivilliga organisationer, ännu så länge.
Kanske det är så att välfärdsstatens åtagande, i form av hemtjänst eller färdtjänst, är en förutsättning för anhörigas engagemang. För att möta utmaningar med en åldrande befolkning behövs ytterligare kunskap om det komplexa samspelet mellan olika vård- och omsorgsgivare.