Äldre kvinna använder bärbar dator
Nestor FoU-center har tillsammans med äldre personer bland annat besökt kommuners webbsidor och utvärderat dem. Foto: Mostphotos

Äldres behov vid digitalisering

Det kan vara svårt att möta äldre personers behov och förutsättningar. Nestor FoU-center har kartlagt utmaningarna och identifierat frågor som kommuner kan ha i åtanke för att lyckas bättre med sin digitalisering.

Det är ett faktum att samhället ­digi­taliseras alltmer, vilket inne­bär att kommunerna behöver följa med i den digitala utvecklingen för att hålla sig relevanta.

I ett strategidokument från 2019 beskriver dåvarande Sveriges ­kom­muner och landsting, SKL, ökad digitalisering som en nödvändighet för att möta välfärdens utmaningar, både vad gäller ekonomi och bemanning. När kommuner digitaliserar blir det en utmaning att uppfylla lagkravet om tillgänglighet till digital offentlig service.

Det är väl dokumenterat att personer i hög ålder, i större utsträckning än andra grupper, riskerar att bli exkluderade från viktiga samhällsfunktioner i takt med ökad digitalisering. Därför genomförde vi på Nestor FoU-center projektet Äldre som användare av kommuners ­digitala information och tjänster under 2020–2023.

Projektets resultat ledde till att vi identifierade fyra frågor som kommuner kan ställa sig för att digitaliseringen ska möta äldre kommuninvånares förutsättningar och behov:

  • Hur tar kommunen ansvar för att information och tjänster är tillgängliga för personer som inte kan, eller som känner sig otrygga med att, använda sig av digitala lösningar?
  • Hur integreras kunskap och erfarenheter som finns bland medarbetare som möter ­äldre i sitt arbete, i utvecklandet av kommuners digitala information och tjänster?
  • Hur kan rubriker och ingångar till information och tjänster riktade till seniorer ­på webbplatser formuleras för att uppfattas ­som relevanta för målgruppen?
  • I vilken grad uppmärksammar biståndshandläggare äldre personers möjligheter att hantera digitala produkter och tjänster, som en del av viktiga livsområden?

Projektet utgick från att äldre personer behöver, och vill, använda kommunens tjänster som är riktade till alla kommuninvånare, samt sådana som är specifikt riktade till äldre personer. För att få en bred förståelse av området undersökte vi seniorers och kommuners perspektiv, samt utformningen av några av de deltagande kommunernas webbplatser och digitala tjänster.

Äldre personer är ingen homogen grupp när det gäller vana av, och kunskap om, att använda digitala tjänster och produkter. Många personer i hög ålder är helt bekväma med och delaktiga i det digitaliserade samhället. Seniorerna som deltog i projektet såg användningen av digitala tjänster som ett tvång från samhället.

Samtidigt beskrev de att digitaliseringen skapade frihet, till exempel genom möjligheten att leta information när man själv vill och att enkelt hålla sig uppdaterad om nyheter och annat.

Fakta
Projektet

Nestor FoU-centers projekt Äldre som användare av kommuners ­digitala information och tjänster pågick 2020 till 2023, och bestod av tre delar:

  1. Kartläggning av tio kommuners webbplatser, med fokus på tjänster för att låna e-böcker, ansöka om hemtjänst och lämna medborgarförslag.
  2. Intervjustudie i fyra kommuner med tjänstepersoner anställda vid kommunikationsenheter, bibliotekarier som håller utbildningar kring digitalisering, biståndshandläggare, kvalitetsutvecklare på äldreförvaltningen och personer med specifika funktioner som rörde kultur för äldre och tillgänglighet.
  3. Fokusgrupper med seniorer i tre ­kommuner.

Läs mer på www.nestorfou.se.

Både de kommunala tjänstepersonerna och seniorerna som vi intervjuade uttryckte att kommuner har ett ansvar att erbjuda stöd till invånare om deras tjänster blir mer digitala. Detta är i linje med Sveriges kommuner och regioner, SKR, som anser att kommunerna har en viktig roll i att stävja digitalt utanförskap och att nå de personer som sällan eller aldrig använder internet.

Socialstyrelsens senaste uppföljning av den digitala utvecklingen från 2023, visar att en majoritet av landets kommuner erbjuder stöd för att minska digitalt utanförskap.

Seniorerna som deltog i vårt projekt upplevde det som tillitsfullt att det var just kommunen som anordnade de stöd som de hade tagit del av. De uppskattade kurser i att använda digitala tjänster och produkter, samt möjlighet till hjälp från kommunernas digitala fixare. De tyckte också att det var värdefullt att kurserna gav möjlighet att dela erfarenheter och tips med andra seniorer.

Projektet fokuserade på äldre som användare av kommuners digitala information och tjänster, men i praktiken går det inte att särskilja detta från generell digital användning. Det visade sig till exempel när vi intervjuade bibliotekarier.

Bibliotekarierna var noggranna med att poängtera att deras uppgift handlade om stöd till självhjälp. De försökte lära ut ”det digitala språket” snarare än användningen av en specifik digital tjänst. Många gånger handlade det om att hjälpa någon att komma över sin rädsla, eller till och med ångest, inför digitala produkter och tjänster, vilket seniorerna i projektet också bekräftade.

De utvecklingsansvariga i kommunerna resonerade på liknande sätt. De föreslog att kommunerna skulle kunna erbjuda stöd till digitala inköp som hemtjänstinsatser, och därmed introducera och vägleda äldre personer till att bli mer vana och orädda användare.

Några kommunala tjänstepersoner hade farhågor om att det fanns föreställningar bland biståndshandläggare om äldre som icke-användare av digitala tjänster och produkter. Biståndshandläggarna själva beskrev att det inte uttryckligen ingick i deras uppdrag att informera sig om vilka förutsättningar och utmaningar en klient har med att använda digitala tjänster.

Riktlinjerna för hur man uppfyller lagen om tillgänglig digital offentlig service prioriterar tydligt ett användarperspektiv. Det ska vara enkelt för användare att kunna uträtta sitt ärende, till exempel att ansöka om hemtjänst eller få information om aktuella aktiviteter.

Några av de kommunala tjänstepersonerna berättade att det ibland var svårt att prioritera ett användarfokus vid utformningen av webbplatser, framför allt på grund av att verksamheter och förvaltningar föredrar ett verksamhetsperspektiv.

Ur ett verksamhetsperspektiv är det viktigt att användarna vet vilken organisatorisk enhet de ska vända sig till, exempelvis att det är äldreförvaltningen som ansvarar både för hemtjänst och aktiviteter som promenader och gymnastik.

Det är också väsentligt att webbplatser tillhanda­håller information som överensstämmer med lagstiftningen. Det kan leda till att behov och ärenden definieras på ett annat sätt än vad äldre personer känner igen. Dessutom kan informationen vara skriven på ett byråkratiskt språk som är svårt att förstå.

Den här motsättningen blev synlig när vi, tillsammans med seniorerna, besökte kommunernas­ webbplatser. De uttryckte att de inte kände sig berörda av innehållet, och att de saknade information som var riktad till dem.

För att hitta sådant som var relevant behövde de ofta definiera sina behov som ”omsorg och stöd”, det vill säga inom social- eller äldreförvaltningens ansvarsområde  –  även om de egentligen letade efter sociala evenemang, studiecirklar eller liknande.

I vissa kommuner behövde användare, som hade klickat på webbplatsrubriken Omsorg och stöd, leta sig vidare utifrån vem man är, och i andra kommuner utifrån sitt behov. Seniorerna var överens om att det inte kändes relevant att söka information där om de inte såg sig som gamla eller i behov av omsorg.

Seniorerna ansåg också att det måste finnas alternativ till de digitala vägarna för att komma i kontakt med kommunen, till exempel att kunna ringa.

Även de kommunala tjänstepersonerna hade en samsyn kring att det ibland behövs personlig kontakt. Det är till exempel viktigt för att social­tjänstens handläggare ska kunna göra relevanta bedömningar vid komplexa ärenden. De såg också att det alltid kommer att finnas personer som behöver hjälp med att använda kommunala tjänster, oavsett om tjänsterna är digitala eller inte. För dessa individer är socialtjänsten och anhöriga viktiga stöd.

Tjänstepersonerna hade dock en stor tilltro till att äldre personers svårigheter att hantera digitala produkter och tjänster skulle försvinna i framtiden. Men vissa forskare argumenterar att en ålderseffekt med all sannolikhet kommer att finnas kvar i framtiden.

Faktorer som kan försvåra användandet av digitala resurser, till exempel nedsatt syn eller kognitiv förmåga och minskade ekonomiska resurser, ökar med åldern. Detta, i kombination med den snabba utvecklingen av digitala tjänster och produkter, bidrar till att äldre personer även i framtiden riskerar att bli exkluderade i det digitaliserade samhället.

Även seniorerna i vårt projekt nämnde eko­nomiska förutsättningar som ett hinder för ­delaktighet i det digitala samhället. Därför tyckte de att möjligheten att låna utrustning i samband med en kurs i att använda digital teknik som kommunen anordnade, var positivt.

De föreslog också att ett ekonomiskt bistånd från socialtjänsten skulle kunna beviljas för inköp av utrustning och bredbandsabonnemang, som en del av kommuners ansvar att ­ge invånare stöd till att bli mer digitala.

Sammantaget pekar projektet på att kommunerna har initiativ för att stödja äldre personer, men att det finns utmaningar för att de digitala tjänsterna ska möta äldres behov och förutsättningar.

Det är en utmaning för kommunerna att upprätthålla juridisk och organisatorisk korrekthet på sina webbplatser och samtidigt vara användarvänliga. Här finns en stor potential för kommunerna att utveckla sina webbsidor och digitala tjänster så att de blir mer relevanta för kommunens invånare, inklusive äldre personer.

Ref.
Referenser

Socialstyrelsen (2023). E-hälsa och välfärdsteknik i kommunerna 2023. Uppföljning av den digitala utvecklingen i socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård.

Socialstyrelsen (2024). Individens behov i centrum, IBIC.

Socialstyrelsen (2021) Ekonomiskt ­bistånd. Handbok för socialtjänsten.

Sveriges kommuner och landsting (2019). Utveckling i en digital tid. En strategi för grundläggande förutsättningar.

Sveriges kommuner och regioner (2023). Digital delaktighet.

T Olsson och D Viscovi (2022). De frånkopplade: Analoga 65-plussare i ett digitaliserande Sverige. I: Håkan Jönsson (red.) Perspektiv på utsatthet och problem under åldrandet. Social work press.

Fler artiklar ur temat

Äldre kvinna och ungdom sitter framför en bärbar dator

Äldres delaktighet och digitaliseringen

Digitaliseringen har på många sätt bidragit till något positivt i samhället. Men den, samt en krympande tillgång till analoga alternativ, har också gjort…

Hög med papper

Välfärdsteknik i styrdokument

Hur beskriver kommunerna omsorg i sina styrdokument när de implementerar välfärdsteknik i äldreomsorgsverksamheter? Svaret är att de tycks prioritera verksamhetens behov före omsorgstagarens.

Kvinna sitter framför en dator

Digitaliseringen väcker frågor

Samhället sätter stora förhoppningar till att digitaliseringen ska utveckla­ ­­hemtjänsten, men kunskap saknas om konsekvenserna för brukare, ­omsorgspersonal och chefer. Det finns många…