Biljettautomat
I dag kan förändringar, såsom uppdatering av biljettautomater, ske snabbt. Det kan utgöra svårigheter för personer med demens, som har en nedsatt problemlösningsförmåga. Foto: Mostphotos.

Med demens i den nya trafiken

Hur är det för personer med demenssjukdom att resa i storstäder kontra på landsbygd? Genom att undersöka vilka möjligheter och hinder som finns kan vi skapa inkluderande lösningar som ger ett mer tillgängligt samhälle för alla.

Sverige är ett av de mest digitalt avan­cerade länderna i Europa. Men det finns även länder som har bromsat sin digitala utveckling efter att ha sett risken för exkludering av äldre personer, boende på landsbygden och personer från socio­ekonomiskt utsatta områden i Sverige. Ett exempel är Storbritannien som har valt att inte bli ett kontantlöst samhälle, utan numera rekommenderar verksamheter att behålla både kontanta och digitala ­betalningssystem. Genom att kombinera svensk och engelsk forskning kan vi ge exempel på vad som underlättar och förhindrar resor i ett digi­taliserat samhälle.

Ambitionen att utforma ålders- och demens­­vänliga samhällen är spridd i hela Europa. Tanken är att skapa förutsättningar för att alla människor, inklusive personer med demens, ska ha samma rättigheter och möjligheter att delta i samhället. Något som ofta glöms bort är att samhället, de aktiviteter vi utför, platserna vi besöker och sätten att ta sig till dem snabbt förändras genom digitalisering.

Vi, forskare i cactus, Cognitive accesibility and technology use when ageing in home and society, vid Karolinska institutet, och från Stiftelsen Stockholms läns Äldre­centrum, har nyligen sammanställt exempel från vår forskning om digitalisering i svensk storstadsmiljö och från landsbygden i norra England.

Syftet var att belysa de möjligheter ­­och hinder som digitala rese­innovationer kan innebära för personer som lever med demens. Med dessa insikter hoppas vi kunna ­inspirera till ett mer kognitivt inkluderande samhälle.

I vårt arbete har vi använt så kallad aktionsforskning, där forskare följer med deltagare genom vardagliga situationer i Stockholm, och pratar om hur det går. Vi genomförde också ­intervjuer i hemmiljö på landsbygden ­i ­Cumbria, norra England. Nedan presenterar vi två personer som vi har intervjuat.

Det första exemplet är ”Michael”, som bor i en liten by på landsbygden med långa avstånd till bekvämligheter och brist på kollektivtrafik. Han behöver sin bil för att ta sig till mataffären. Där använder parkeringen ett övervakningssystem för automatisk igenkänning av registreringsskyltar för att kontrollera parkeringstiden. Systemet ger ingen återkoppling till föraren. Michael måste själv se till att hålla sig inom tidsgränsen, utan stöd av en biljett eller annan visuell information.

Michael är orolig för att få parkeringsböter och anpassar sig till tekniken genom att lämna affären innan han handlat klart. Det leder till att han behöver åka tillbaka till affären flera gånger.

Men det finns också situationer där ­Michael föredrar att använda digital teknik. Till exempel väljer han att betala med sitt kort vid bensinpumpen, som ger honom tydlig visuell information och tydliga instruktioner, i stället för att betala i kassan inne på stationen, något som han tycker är distraherande och stressigt.

Det andra exemplet är ”Sue”. Hon bor ensam i en lägenhet i Stockholm och åker ofta med kollektivtrafiken. De kognitiva förberedelserna hon gör innan hon lämnar hemmet –  exempel­vis att hålla reda på och ta med sig nycklar, plånbok, resekort etcetera  – resulterar i mental trötthet redan innan Sue påbörjar sin resa. Det här påverkar hur hon upplever den digitala tekniken som hon behöver använda för att resa.

Sue tycker att instruktionerna på biljettautomatens skärm är svåra att följa, särskilt i stressiga situationer som när det är en lång kö efter henne. Därför måste Sue förlita sig på sina förkunskaper om biljettautomaten när hon fyller på resekortet. Sue är osäker på om biljetten är giltig under hela resan eftersom biljetten inte syns fysiskt. Hon undersöker detta flera gånger vid spärrarna för att undvika problem med ­kontrollanter. Sue har beviljats ett färdtjänstkort som hon nu väntar på. Det kommer att innebära att hon alltid har en giltig biljett och inte längre behöva oroa sig för om hon har pengar på kortet.

Parkeringsautomat

Mobila appar som ersätter fysiska parkerings­automater är inte alltid tillgänglighetsanpassade. Foto: Mostphotos

Våra exempel illustrerar att även om digitalisering syftar till att öka tillgängligheten och effektiviteten vid resor, kan den innebära nya hinder och utmaningar för användare som Michael och Sue.

I både Sverige och Storbritannien har digi­taliseringen ökat kraven på att resenären är förberedd och kan använda teknik som ersätter personliga tjänster. De behöver inte bara veta hur de ska genomföra sina resor, utan också hur de ska använda teknik som de sannolikt kommer att möta under resans gång.

Förändringar, såsom trafikomläggningar, stationsrenoveringar och uppdatering av biljettautomater, kan ske snabbt. De kan också utgöra svårigheter för personer som, till exempel på grund av demens, har en nedsatt problemlösningsförmåga. De problem som digitaliseringen medför kan leda till missade möten, sena ankomster, stress och desorientering. Det påverkar möjligheten för personer med demens att jämlikt delta i samhället.

I de situationer som forskningsstudierna­ belyser ligger ansvaret hos resenären att komma ihåg hur länge bilen har varit parkerad, eller om biljetten för kollektiv­trafiken fort­farande är giltig. Användbarheten av tekniska föremål och system för att resa skulle öka om de kunde avlasta individen, och hjälpa till ­genom att ge återkoppling om tiden. Det ­skulle dessutom ge individer ­större möjligheter att delta i samhället.

I CACTUS-studierna noterar vi att applikationer för parkering och resor i smarta mobiltelefo­ner börjar ersätta fysiska biljettautomater på plats. Dessa applikationer har hittills inte haft så stort fokus på att vara tillgängliga och inkluderande.

Men från år 2021 omfattas alla offentliga mobila applikationer av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, nå­got som är särskilt viktigt för personer med olika funktions­nedsättningar. Genom att följa designrekommen­dationer, som att erbjuda aviseringar om när biljetter löper ut och möjlighet att förlänga dem, skulle resenärer med demens kunna använda digital teknik för resor framgångsrikt och undvika påföljder.

Vissa anser att självkörande bilar kan erbjuda framtida möjligheter för exempelvis personer med demens att kunna ta sig runt och delta i samhället. Men exemplet med Michael från landsbygden visar att medan själva körningen kan vara problemfri, kan tekniken som används vid parkering vara ett problem.

Det betyder att framtida löften om självkörande bilar är beroende av inkluderande parkeringslösningar. Till exempel skulle parkeringstillstånd för rörelsehindrade kunna breddas för att även innefatta personer med demenssjukdom, som har nedsatt uppmärksamhet och tidsuppfattning. Exemplet med Sue, från storstadsmiljö, visar att ett färdtjänstkort drastiskt kan minska de kognitiva kraven i kollektivtrafiken, och öppna möjligheten att resa fritt och vara aktiv i samhället.

Vi presenterar vår forskning i ett kapitel ­i forskningsantologin Empowering environ­ments for people with dementia, som lanserades i augusti 2024 och finns fritt tillgänglig. Med våra exempel hoppas vi kunna lyfta fram ­digi­talisering som ett möjligt hot mot att ­uppnå demensvänliga samhällen. Detta ­kräver dock en mer kritisk och nyanserad bild om teknikens inverkan på delaktighet, och en med­vetenhet om att den både kan vara en möjlighet och ett hinder.

Vi uppmanar därför formgivare, leverantörer och upphandlare av digitala restekniker och tjänster att tänka på och involvera personer med demens. Att endast ha kognitivt inkluderande innovationer på våra gator och i kollektivtrafiken, skulle stödja personer med demens till att förbli aktiva medborgare i samhället.

Ref.
Referenser

A Brorsson, A Öhman, S Lundberg, M P Cutchin och L Nygård (2020). How accessible are grocery shops for people with dementia? A qualitative study using photo documentation and focus group interviews. Dementia.

A Brorsson, A Öhman, S Lundberg och L Nygård (2011). Accessibility in public space as perceived by people with ­Alzheimer’s disease. Dementia.

A Brorsson, A Öhman, S Lundberg och L Nygård (2016). Being a pedestrian with dementia: A qualitative study using photo documentation and focus group interviews. Dementia.

S Wallcook, C Malinowsky, G Charles­worth­, C Ryd och L Nygård (2024). Every­day ­tech­nology’s interplay in the lives of ­people with dementia: A multiple case study in the rural North of England. ­Journal of rural studies.

S Wallcook, C Malinowsky och A Brorsson (2025). Rural and urban transportation and technology use. What needs to be considered? In: K Charras, E Hogervorst, S Wallcook, S Kuliga och B Woods (red.) Creating empowering environments for people with dementia: Addressing inclusive design from homes to cities. Taylor and Francis.

S Wallcook (2021). Conditions of everyday technology use and its interplay in the lives of older adults with and without dementia. Doktorsavhandling. Karolinska institutet.

Fler artiklar ur temat

Äldre kvinna och ungdom sitter framför en bärbar dator

Äldres delaktighet och digitaliseringen

Digitaliseringen har på många sätt bidragit till något positivt i samhället. Men den, samt en krympande tillgång till analoga alternativ, har också gjort…

Hög med papper

Välfärdsteknik i styrdokument

Hur beskriver kommunerna omsorg i sina styrdokument när de implementerar välfärdsteknik i äldreomsorgsverksamheter? Svaret är att de tycks prioritera verksamhetens behov före omsorgstagarens.

Äldre kvinna använder bärbar dator

Äldres behov vid digitalisering

Det kan vara svårt att möta äldre personers behov och förutsättningar. Nestor FoU-center har kartlagt utmaningarna och identifierat frågor som kommuner kan ha…