Många digitala välfärdstjänster utvecklas för att övervaka äldre (digital tillsyn är ordet som oftast används eftersom det är mer positivt laddat än övervakning), mäta vitalparametrar och ge påminnelser, exempelvis att vårdtagaren ska ta sin medicin. För människor med demenssjukdom är ofta fokus att hitta digitala lösningar som kan främja deras säkerhet. Sensorer och kameror kan kontinuerligt samla in data och vårdgivarna kan i realtid följa vad som händer med en individ med demenssjukdom, i eller utanför hemmet, och reagera vid avvikelser. Detta kan i sin tur förmedla en känsla av trygghet för individ, vårdgivare och närstående.
Dock bör det finnas en medvetenhet om att digitala övervakningslösningar och sensorer reflekterar normer och värderingar om äldre och människor med demenssjukdom – att de behöver tillsyn, påminnelser och att man bör mäta deras hälsotillstånd.
De digitala lösningarna kodas utifrån hur tillverkarna tolkar användarnas preferenser, behov och smak. En viktig och ibland bortglömd aspekt vid digitalisering av välfärdstjänster är att det finns en ökad risk för ensamhet och social isolering vid stigande ålder. Socialt umgänge kan minska med stigande ålder på grund av faktorer som försämrad hälsa, eller att partner och vänner går bort, vilket i sin tur kan leda till både till tristess och inaktivitet.
Trots att vi vet att ensamhet är en riskfaktor för alla människors hälsa och välmående, så fokuserar merparten av digitala tjänster på tillsyn, påminnelser och att mäta äldres hälsotillstånd.
Kritiken vid införandet av digitala välfärdstjänster är att vården blir allt mer teknikdriven och att pengar investeras i digitala lösningar i stället för på vårdgivare, vårdpersonal, deras arbetsmiljö och förutsättningar. Användningen av digitala enheter (exempelvis sensorer) har kritiserats eftersom insamlingen av data påverkar uppfattningen och synen på personlig integritet och äldre människor samt vad som är privat, vilket väcker frågor om vilken typ av data och uppgifter som bör samlas in, hur dessa ska användas och tolkas och vem som äger insamlade data.
En potentiell risk är övertro till teknik och tekniska lösningar, att man tror att de på egen hand ska kunna främja äldres hälsa och välmående samt understödja säkerhet och trygghet hos människor med demenssjukdom. Detta väcker i sin tur frågor: Är den digitala utvecklingen inkluderande? Resulterar den i en mer jämlik, god och säker vård? Är alla äldre lika kapabla att få tillgång till och att använda digitala välfärdslösningar? Kan alla äldre ta del av de resurser som den digital utvecklingen möjliggör?
En annan potentiell risk är att ansvaret för äldres hälsa och välmående förflyttas från kommunal vård- och omsorg till individens egenansvar. En kritisk fråga handlar om ansvarsskyldighet, eftersom äldre förväntas att aktivt delta i att främja hälsa och välmående samt bevaka sin potentiella sjukdomsbild. Vem är då ytterst ansvarig vid oavsiktliga fel, falska larm, missuppfattningar eller feltolkning av insamlade data?
Ytterligare en aspekt är att digital teknik förändrar människors beteende. Även om målsättningen är att främja äldres hälsa – exempelvis följsamhet vid medicinintag, övervaka näringsintag och rörelsemönster – kan de digitala enheterna under fel omständigheter användas för att förleda människor eller assistera dem att engagera sig i oönskat beteende. Ytterligare en potentiell risk, som har lyfts fram avseende digitala enheter för att mäta hälsa och välmående, är att den komplexa och detaljerade rikedom som utgör äldres hälsa och välmående reduceras till enkla och mätbara värden.
Vid digitalisering av kommunal vård- och omsorgsverksamhet är det viktigt att först identifiera varför man vill digitalisera verksamheten eller en insats. Vad är själva målet med att införa digital teknik? Vad vill man uppnå? Är syftet effektivitet? Kvalitet? Utöka tjänsteutbudet? När man väl identifierat målet bör man identifiera om och vad för slags digitala lösningar (som) kan skapa mervärde för både medarbetare och vårdtagare. Digitala lösningar kan öka effektiviteten och kvaliteten, men de digitala lösningarna i sig löser inga problem, utan är beroende av hur framgångsrik implementeringen är – och om användningen leder till framgångsrika resultat beror på arbetsmetoder, omsorgsorganisation, infrastruktur och ledning.
Digital teknik kan, likväl som möjliggöra en sömlös, effektiv, säker och personcentrerad kommunal vård och omsorg, leda till tidskrävande, riskfylld, teknikcentrerad och mer fragmenterad äldreomsorg.