De som ingick i Äldrecentrums studier intervjuades kort efter att de valt hemtjänstutförare. Frågor som ställdes var hur de hade uppfattat möjligheten att välja och hur valet hade gått till. Endast ett fåtal kände till rätten att välja innan de hade ansökt om hemtjänst.
Relativt många hade svårigheter att beskriva hur valet hade gått till och en del kom inte alls ihåg situationen för att de hade legat på sjukhus och behövde hemtjänst när de skrevs ut. De hade fått hjälp att välja hemtjänstutförare på sjukhuset innan de själva kunde medverka – en 90-årig kvinna som inte hade förstått att hon hade haft möjlighet att välja sa ”nu förstår jag varför du vill intervjua mig”.
De allra flesta som intervjuades tyckte att det var bra och ganska självklart att kunna välja. Varför inte, undrade många. Däremot var det enbart några enstaka som var nöjda med att valet bara omfattade hemtjänstutföraren. Det var inte utföraren som var viktigast, utan att kunna bestämma vad hjälpen skulle innehålla, när den skulle utföras och gärna också av vilken personal.
Valet av hemtjänstutförare hade däremot ofta varit svårt. Den främsta orsaken var att alternativen både var okända och för många. 2002 fanns det som mest cirka 20 alternativa enheter i de olika stadsdelsförvaltningarna.
I dag är det betydligt fler.
De intervjuade tyckte att informationen om de olika företagen inte hade gett någon vägledning. De var så lika och intetsägande att de inte gick att se några skillnader. Dålig syn och hörsel var andra faktorer som försvårade möjligheten att ta till sig informationen. Några av de intervjuade undrade hur de skulle kunna välja utan att veta mer om alternativen.
Ett sätt kunde enligt en av de intervjuade vara att man fick prova sig fram. En 87 årig kvinna berättade ”Jag valde företaget xx, det var det enda namnet jag kände igen när biståndshandläggaren berättade om företagen. Det namnet står på en skylt då man åker förbi sjukhuset”.