Det kan dock vara värt att notera att kommunen med serviceval var en stor stad, medan de andra två kommunerna var betydligt mindre. Just skillnaden mellan äldreomsorgen i storstäder och mindre kommuner har lyfts fram även i andra sammanhang.
I intervjuerna växte en mer komplex bild fram, innefattande såväl erfarenheter av att ges möjlighet till självbestämmande och kontroll som motsatsen, erfarenheter av bristande möjligheter. Hemtjänstmottagarna betonade vikten av att personalen hade tillräckligt med tid för att utföra hjälpen och att den gavs vid rätt tidpunkt.
Betydelsefullt var också att hjälpen var flexibel och att personalen var lyhörd för behov och önskemål, så att hjälpen motsvarade de upplevda behoven. Till sist lyfte hemtjänstmottagarna upp vikten av de relationella aspekterna och ömsesidig respekt sågs som en förutsättning för att få hjälpen att fungera på ett bra sätt.
I samtliga kommuner fanns möjligheten att ansöka om hemtjänst med önskade insatser och många ansåg också att de kunde få den hjälp de ville ha. I kundvalskommunen uppskattade många att kunna välja utförare, men väldigt få hade övervägt att göra omval av utförare, även om de inte var helt nöjda.
De äldre i servicevalkommunen skulle ha möjlighet att bestämma vilka tjänster de ville ha utförda vid varje hjälptillfälle, men flera av dem hade dock svårt att använda möjligheten i praktiken, eftersom de inte kunde avvara den beviljade insatsen. Det var viktigt att i så stor utsträckning som möjligt få hjälp av samma personal och att ha inflytande över vilken tid hjälpen gavs.
Det framkom att just kontinuitet var något hemtjänstmottagarna från de två mindre kommunerna i studien hade mest positiva erfarenheter av. Det tyder på att de brister i personalkontinuitet som hög sjukfrånvaro och personalomsättning leder till kan vara ett mer framträdande inslag i hemtjänsten i en större stad.