De senaste trettio åren har många verksamheter inom offentlig sektor varit föremål för genomgripande förändringar. Styrningen har präglats av idéer och metoder hämtade från det privata näringslivet, bland annat med inriktning på mål, resultat och kvalitet som kan mätas. Enligt detta så kallade New public management, NPM, ger konkurrens mellan olika aktörer valfrihet åt medborgarna och erbjuder ett sätt att fördela resurser som ökar effektivitet och kvalitet samt gör välfärden mer medborgaranpassad.
Men i spåren av NPM har följt ett ökat behov av statlig styrning och kontroll, inte minst inom äldreomsorgen, där många aktörer, både privata och offentliga, är inblandade som utförare av tjänster. Att kunna ställa och följa upp kvalitetskrav är viktigt: enligt socialtjänstlagen ska kvaliteten i verksamheten fortlöpande och systematiskt säkras. En stor del av den utökade styrningen handlar alltså om uppföljning och utvärdering, som ska visa om verksamheter har förväntad kvalitet och lever upp till de mål som satts upp.
Lena Lindgren.
Lena Lindgren är professor på Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet, där hon forskar om utvärderingar och kvalitetsmätning. Under de trettio år hon varit verksam har hon konstaterat att enskilda, väl avgränsade utvärderingar har fått stryka på foten till förmån för kvantitativa mätsystem, som man rutinmässigt rapporterar till i olika verksamheter. Förhållandet grundar sig enligt Lena Lindgren i behovet av att kontrollera att de olika aktörerna gör vad man förväntar sig att de ska göra.
– Marknadiseringen har drivit på utvecklingen på ett sätt som jag tror att beslutsfattare och andra inte förstod från början, säger hon. Men kvalitetskontroll är komplicerat, inte minst för omsorgsverksamheter där själva begreppet kvalitet undflyr en enkel definition. I Sverige tillämpas Socialstyrelsens Öppna jämförelser som nationellt kvalitetsmätningssystem av äldreomsorgens resultat – ett annat begrepp Lena Lindgren ifrågasätter:
– Vad är resultat i äldreomsorg? Det handlar inte om att äldre ska bli friska, utan om att de ska må bra – och vad betyder det? Här saknas också de individdata som finns inom vården. Om man inte har data om individers tillstånd blir det svårt att prata om resultat. Jag tror dock att detta är en fråga som Socialstyrelsen arbetar med.
Även om man har brukarundersökningarna?
– De frågar om man är nöjd. Och det kan man se som ett mått på resultat – om jag är nöjd och maten är god – men det säger ingenting om vad som har hänt med de äldre som en konsekvens av äldreomsorgen. Håller en verksamhet hög kvalitet om brukarna är nöjda?
– Det finns också kvalitetsregister som mäter till exempel fallskador, och det kan man koppla, kanske, till äldreomsorgen. Men det är ju inte säkert att fallskadorna har uppstått där. Så det finns en massa komplicerande faktorer som gör det svårt att mäta effekter av äldreomsorg.
Kvalitetsmätningarnas så kallade avsedda effekter är ju att de ska användas för att förbättra verksamheten, så att de kommer de äldre till godo. Fungerar inte det?
– Det gör det delvis. Men det blir väldig fokus på det som mäts. Marknadiseringen medför också att man måste styra och kontrollera kvaliteten, vilket leder till mer reglering, med kvalitetssystem som Öppna jämförelser, med lex Sarah och klagomålshantering – och Inspektionen för vård och omsorg som kontrollerar att alla verksamheter har sådana system.