Totalt 22 äldre personer mellan 70 och 94 år blev intervjuade om att lära sig och använda digitala medier. Samtliga använde digitala medier i någon utsträckning och alla hade barn och barnbarn. Studien ingår i forskningsprojektet Äldre i e-samhället.

Barn och barnbarn viktiga för äldres digitala kunskap
Carolina Martinez, universitetslektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Malmö universitet, har i en ny studie undersökt vilka framgångsfaktorer och hinder det finns för äldres digitala kompetens. En viktig framgångsfaktor är familjens stöd i att utveckla de äldres digitala kompetenser på olika sätt.
– Det var slående hur aktiva de äldre som jag intervjuade är för att få till stånd stunder av lärandet och för att få situationer att fungera. Exempelvis berättade en man att han noggrant planerat att under en promenad med dottern och barnbarnen fråga om hur kameran fungerar på mobilen. Han tänkte att det skulle vara naturligt att prata om det då, och samtidigt vara en lugn samlad stund, säger Carolina Martinez i ett pressmeddelande.
Resultaten visar också att äldre är mest benägna att ta upp akuta frågor. Att till exempel lära sig om bildredigering och andra digitala intresseområden var svårare att få till för de äldre.
– De äldre vet att barn och barnbarn har många andra åtaganden, och då väljer man att ta hand om dem i stället för att prioritera sina egna behov. Det är viktigt att tänka på att äldre inte alltid ber om hjälp. Då är det bra att vara proaktiv, underlätta för att ställa frågor och skapa en lugn atmosfär.
Men något som hindrar lärandet är att äldre ofta bor i ensamma och därmed kan ha långt till sin yngre familj. Det kan också handla om att barn eller barnbarnen inte är så kunnig på just den tekniken de äldre vill ha hjälp med.
– Det är också stor skillnad på att få hjälp och att lära. Att få hjälp med att få något fixat är en sak, vilket inte heller ska underskattas, men att få hjälp med att lära sig är en annan, säger Carolina Martinez.
Hon anser också att det äldre saknar naturliga forum för att lära sig om digitala medier.
– Barn har ett helt system med skolan kring sitt lärande. Och många vuxna i arbetslivet kan ringa it-avdelningen när något krånglar. Men pensionärer har inget system runt sig. Visst finns det kurser, men inte en bra struktur. Ingen i samhället tar ansvar för äldres lärande av digitala medier.
Carolina Martinez & Tobias Olsson (2022). The warm expert – A warm teacher? Learning about digital media in intergenerational interaction. Publicerad i Convergence: The international journal of research into new media technologies.
Relaterat

Fyra timmars träning nyckeln för återhämtning vid stroke
Personer som tränar fyra timmar i veckan efter en stroke uppnår bättre fysisk funktion på ett halvår, jämfört med dem som inte tränar.…
Stressig miljö påverkar hälsan senare i livet
Arbetsmiljön kan påverka hur vi mår och när vi går i pension. Nu visar en omfattande studie från Jönköping university att stressiga förhållanden…

Sociala miljön viktig för äldres munhälsa
Det finns fortfarande stora kunskapsluckor om vad som främjar en god munhälsa hos äldre personer. Nu visar en avhandling från Malmö universitet att…
Fler nyheter

160 Fortemiljoner kronor till forskningen om äldre personer
I sin utlysning Kunskap och arbetssätt för ett mer jämlikt, värdigt och delaktigt åldrande delar Forte nu ut 160 miljoner kronor till forskning…

Äta ensam måste inte vara ett problem
Vi tar lätt för givet att det är ett problem att äta ensam. Men är det verkligen så enkelt? En ny svensk studie…
Hemtjänstkvalitet viktigt mot ensamhet
För äldre personer som har hemtjänst är det viktigt med personligt relevanta aktiviteter för att kunna vara socialt delaktiga och känna gemenskap. Det…