Foto: Unsplash

Så ska den digitala isoleringen minska

Långsiktighet, bättre ekonomiskt stöd och en grundläggande digital kompetens inom äldreomsorgen är några punkter som skulle minska den digitala isoleringen bland äldre. De slutsatserna drar Post- och telestyrelsen, PTS.

April 2020 fick PTS uppdraget att genomföra insatser som ökar äldres digitala delaktighet och förmåga att använda digitala tjänster.

I en slutrapport som publicerades i slutet av mars i år presenterar de sina slutsatser av uppdraget. De ser att det finns ett fortsatt behov av att utveckla stödtjänster och kontaktvägar till de som lever i ett digitalt utanförskap. Både äldre själva och verksamheter som stöttar dem behöver bland annat utrustning, kompetens och informationsmaterial.

PTS presenterar även fem huvudrekommendationer till regeringen om vad som ytterligare behöver göras:

  • Långsiktigt och samordnat arbete mellan olika myndigheter för att främja digital delaktighet.
  • Bättre utformat ekonomiskt stöd
  • Digital identifiering för alla som dessutom är tillgänglig för äldre och personer med funktionsnedsättning
  • Jämlik digital baskompetens inom äldreomsorgen
  • Fortsätt stärka bibliotekens arbete inom digital delaktighet

– Det här har varit ett viktigt uppdrag som engagerat många. Flera organisationer och aktörer har hört av sig på eget initiativ och erbjudit sig att bistå. Vi har tolkat och tagit oss an uppdraget med ambitionen att genomföra insatser som gör skillnad, både under den pågående pandemin och efter, säger Dan Sjöblom, PTS generaldirektör, i ett pressmeddelande.

Fakta
Aktuella uppdraget

Uppdraget Bryt isoleringen genomfördes för att bidra till tillgänglighet och användning av digitala kommunikationstjänster för äldre inom äldreomsorgen och de som befinner sig i isolering på grund av coronapandemin.

PTS har bland annat tagit fram webbplatsen Digitalhjälpen och vägledningar om videokommunikationstjänster, fjärrstyrningstjänster och hur man handlar mat och medicin på internet.

Vård- och omsorgspersonal har fått särskilt stödmaterial för att underlätta för dem att vägleda andra i hur digitala tjänster används.

Flera informationskampanjer har gjorts för att motivera äldre att komma i gång med digitala tjänster och verktyg. Kampanjerna har också riktats till anhöriga som skulle kunna stötta dem.

Ladda ner slutrapporten

Relaterat

Detalj ur omslaget till SBU:s rapport

SBU granskar forskningen om utbildningsnivåns betydelse i omsorgen

SBU:s upplysningstjänst har besvarat en fråga om vilken forskning det finns om betydelsen av omsorgspersonalens utbildningsnivå i hemtjänsten. Underlaget är skralt, visar det…

Fiffig lösning för att sköta tandproteser

För den som har lite svårt med motoriken är det inte helt lätt att göra rent och sköta om en tandprotes. Peyman Ghiasi…

Personal trivs bättre hos äldreboenden i offentlig regi

Ägarform tycks ha betydelse för hur personalen trivs på äldreboenden. Det visar en svensk studie från Högskolan i Gävle där man har jämfört…

Fler nyheter

Högre demensrisk bland multisjuka äldre

Äldre personer som är multisjuka har en kraftigt ökad risk för att drabbas av demens. Det visar en omfattande studie från Karolinska institutet…

Dialog viktigt för akutbeslut i nära vård

Övergången till nära vård pågår på alla nivåer i vårdkedjan. Nu konstaterar Elin-Sofie Forsgärde på Linnéuniversitetet att det krävs anpassningar exempelvis i beslutsstöden…

Äldre män har god förmåga att bygga muskler

Forskare från Gymnastik- och idrottshögskolan har undersökt hur muskeltillväxten ser ut hos äldre personer och funnit att åldern inte påverkar förmågan att bygga…