Foto: Unsplash

Så ska den digitala isoleringen minska

Långsiktighet, bättre ekonomiskt stöd och en grundläggande digital kompetens inom äldreomsorgen är några punkter som skulle minska den digitala isoleringen bland äldre. De slutsatserna drar Post- och telestyrelsen, PTS.

April 2020 fick PTS uppdraget att genomföra insatser som ökar äldres digitala delaktighet och förmåga att använda digitala tjänster.

I en slutrapport som publicerades i slutet av mars i år presenterar de sina slutsatser av uppdraget. De ser att det finns ett fortsatt behov av att utveckla stödtjänster och kontaktvägar till de som lever i ett digitalt utanförskap. Både äldre själva och verksamheter som stöttar dem behöver bland annat utrustning, kompetens och informationsmaterial.

PTS presenterar även fem huvudrekommendationer till regeringen om vad som ytterligare behöver göras:

  • Långsiktigt och samordnat arbete mellan olika myndigheter för att främja digital delaktighet.
  • Bättre utformat ekonomiskt stöd
  • Digital identifiering för alla som dessutom är tillgänglig för äldre och personer med funktionsnedsättning
  • Jämlik digital baskompetens inom äldreomsorgen
  • Fortsätt stärka bibliotekens arbete inom digital delaktighet

– Det här har varit ett viktigt uppdrag som engagerat många. Flera organisationer och aktörer har hört av sig på eget initiativ och erbjudit sig att bistå. Vi har tolkat och tagit oss an uppdraget med ambitionen att genomföra insatser som gör skillnad, både under den pågående pandemin och efter, säger Dan Sjöblom, PTS generaldirektör, i ett pressmeddelande.

Fakta
Aktuella uppdraget

Uppdraget Bryt isoleringen genomfördes för att bidra till tillgänglighet och användning av digitala kommunikationstjänster för äldre inom äldreomsorgen och de som befinner sig i isolering på grund av coronapandemin.

PTS har bland annat tagit fram webbplatsen Digitalhjälpen och vägledningar om videokommunikationstjänster, fjärrstyrningstjänster och hur man handlar mat och medicin på internet.

Vård- och omsorgspersonal har fått särskilt stödmaterial för att underlätta för dem att vägleda andra i hur digitala tjänster används.

Flera informationskampanjer har gjorts för att motivera äldre att komma i gång med digitala tjänster och verktyg. Kampanjerna har också riktats till anhöriga som skulle kunna stötta dem.

Ladda ner slutrapporten

Relaterat

Så använde äldreboenden Instagram under pandemin

När äldreboenden visade upp sin verksamhet på Instagram under coronapandemin, blev bilden vardaglig och idyllisk, i synnerhet jämfört med hur personalen själva upplevde…

Så förändrades våra digitala vanor under pandemin

Coronapandemin blev en samhällelig kris, som ökade behovet av att kommunicera då många blev isolerade i sina hem. I en ny artikel har…

Utmaningar med trakasserier inom vård och omsorg

Elever som utbildas till undersköterskor möter ofta sexuella trakasserier från patienter och omsorgstagare. De upplever också att gymnasieutbildningarna inte tar upp denna problematik.…

Fler nyheter

Stora tidsskillnader vid diagnos för benskörhet

Personer som råkar ut för en benskörhetsfraktur behöver så tidigt som möjligt få en diagnos för att kunna få rätt behandling. Nu visar…

Telefonterapi och frågeformulär är till hjälp vid depression

Samtal med en psykolog på telefon hjälpte äldre personer med depression visar Johnny Pellas avhandling vid Uppsala universitet. Han kunde också fastställa att…

Se webbinariet om kulturens inverkan på äldres hälsa i efterhand

För dig som inte hade tillfälle att delta på vårt webbinarium om kulturens inverkan på äldres hälsa finns nu möjlighet att se det…