Yashar Mahmud betonar att det är viktigt att bli medveten om att döva äldre utgör en minoritet på exempelvis ett äldreboende.
– Den hörande personalen är inte medveten om att döva ställs utanför i många andra situationer, att de inte känner sig trygga och inte kan delta i aktiviteter. Personalen ser det som ett funktionsbortfall att inte höra, men tänker inte alltid på vad det för med sig. Till exempel i matsalen när andra äldre personer äter tillsammans, pratar och skrattar. De döva kan undra om andra skrattar åt dem och vad de pratar om, säger han.
Svårigheterna med kommunikation mellan döva och hörande har varit en återkommande utmaning, inte bara mellan de äldre döva och ordinarie hemtjänst, utan för alla medverkande i forskningsprojektet.
– Från forskningens sida fanns det inledningsvis en viss oro för hur det skulle vara att samarbeta med döva personer. Men det har fungerat bra. Forskarna har lärt sig se vilka behov som finns, säger Åsa Gustavsson.
Forskargruppen anlitade Susanne Andersson som själv är döv och teckenspråkig, för att göra intervjuerna med de äldre döva personerna. Hon är inte forskare, men arbetsterapeut och har därför god vana att möta och fråga äldre människor om deras vardag.
Yashar Mahmud. Foto: Lotta Segelberg
– När forskarna intervjuar den äldre döva personen med hjälp av en tolk uppstår en osäkerhet. Dels för att när det kommer två personer känner man sig utsatt, dels för att det inte blir ett vanligt samtal. När den som intervjuar behärskar språket slappnar de av, säger Yashar Mahmud.
Ett annat problem som han observerat är den maktobalans som kan uppstå i mötet mellan ordinarie hemtjänst och döva äldre, till följd av bristande kommunikation. När den döva personen inte vill göra en sak och avvisar omsorgspersonalen med gester, ljud eller skriver ett otydligt meddelande, kan hemtjänstpersonalen insistera och tvinga personen.
– Då är det lätt att hemtjänsten tolkar signalerna fel och tänker: ”Den här personen är förvirrad eller förstår inte, jag måste utföra den här uppgiften för det står så i schemat”, säger Yashar Mahmud.
Han har märkt att det är en stor fördel för äldre döva personer att få hjälp från så få personal som möjligt. Det är ett ofta påtalat problem inom äldreomsorg även för hörande, men för döva blir det än viktigare.
– När det kommer ny personal blir det ofta väldigt knepigt. Det tar ofta flera månader innan den döva börjar känna tillit eller förtroende för den nya. Personalen måste också få träning
i teckenspråk och få information om vilka behov personen har och skriva ner det, säger han.
Pernilla Lindqvist: Foto: Lotta Segelberg
För att förebygga och undvika problemen utbildar Movadots undersköterskor Christin Ingesson och Pernilla Lindkvist den ordinarie, hörande hemtjänstpersonalen.
Utbildningen sker i form av workshoppar och deltagarna får lära sig om hur det är att vara döv, vad som är viktigt för vissa personer och hur de kan skapa rutiner kring detta. De får även lära sig en del teckenspråk. Även under utbildningarna har kommunikationen varit lite trög till en början, eftersom Movadotteamets personal är döva, men nu flyter det på bättre och utbildningen är uppskattad.
– De börjar förstå poängen med att vi finns. De kan be oss att fråga de äldre döva om vissa saker inför något av sina besök. Vi både får och ger kunskap till varandra, säger Pernilla Lindqvist.
Yashar Mahmud har även varit med under flera av dessa utbildningsträffar och observerat hur tilliten byggs upp dem emellan. För att förenkla kommunikationen på flera plan föreslår forskarna även en teknisk lösning.
– Digitala verktyg och teknik kan de äldre ha i sina hem och rum på äldreboenden. Det kan vara surfplattor och mobiltelefoner som flera redan använder för att kommunicera med vänner och släkt. Man kan ladda ner programvara som hjälper till att nå ut till online-tolkar. Det finns också ett projekt som heter i Digidöv vars syfte är att bryta det digitala utanförskapet som finns bland äldre döva, berättar Yashar Mahmud.
Ett problem att ta hänsyn till är att många döva äldre har svårt att läsa och skriva, både på engelska och svenska, till följd av att skolundervisningen under deras uppväxt inte var anpassad för dem, och därför kan få problem med att använda tekniken.
Behoven av anpassad hemtjänst skiljer sig mycket mellan kommunerna. I mindre kommuner som Nässjö och Gislaved finns färre döva personer som behöver anpassad hemtjänst, medan en större kommun som Jönköping har många.
Kommunerna känner heller inte till hur många döva det bor hos dem, därför hjälper Movadot till med att kartlägga hur många döva det finns i respektive kommun. Hittills har man funnit 40 döva personer i Jönköpings län som är 65 år eller äldre, men det kan finnas fler som man inte känner till.
Åsa Gustavsson betonar att om det i framtiden implementeras dövanpassad äldreomsorg i ordinarie verksamhet, är det viktigt att det är regionen, och inte kommunen, som ansvarar för den.
– Ett flertal tjänster som döva har rätt till i dag ligger under regionens ansvar. Om regionen även fick ta över ansvaret för dövas äldreomsorg skulle deras rättigheter bli bättre tillgodosedda. Det blir för dyrt och svårt om varje kommun ska anställa egna undersköterskor med specialkompetens. Ett gemensamt team med undersköterskor hos regionen blir också användbart hos länssjukhusen, förklarar hon.
Forskarna på Hälsohögskolan har presenterat Movadot-projektet i Sverige och i internationella sammanhang och reaktionerna har varit positiva.
– De har uppskattat både vårt sätt att bedriva forskning och hur projektet byggts upp. Om vi hittar en permanent omsorgsform kan den förhoppningsvis även komma andra grupper med särskilda behov till nytta, till exempel personer med funktionshinder, flyktingar och människor vars modersmål inte är svenska, säger Yashar Mahmud.
Men om Movadot-teamet ska övergå till att bli en permanent verksamhet integrerad i de berörda kommunernas ordinarie äldreomsorg, oavsett huvudman, får framtiden utvisa.
– Målet är att vi ska jobba med alla tretton kommuner i länet. I juli 2024 kommer politikerna i socialnämnderna att fatta ett beslut om vi ska få en förlängning av projektet på två år. Om det går igenom kommer alla tretton kommuner i länet att ingå. Frågan är även uppe hos regionen. Dessutom har vi har lämnat in en tilläggsansökan för ett år hos Allmänna arvsfonden och väntar besked i april, säger Åsa Gustavsson.
Barbro Olofsson är i alla fall säker på att den anpassade hemtjänsten för döva gör livet bättre. Innan hon går ut från köket för att sätta sig och titta på världscupen i skidskytte som hon noggrant följer, säger hon:
– Det viktigaste med deras hemtjänst är det sociala, det blir mindre ensamt, och jag får hem rätt mat.