Det ska vara lätt att handla är ett annat kunskapsstöd som Svenskt demenscentrum producerat i samarbete med Myndigheten för delaktighet. Det vänder sig till dagligvaruhandeln och sprids nu av Demensförbundets många lokalföreningar. Medlemmar tar kontakt med mataffärerna i sina kommuner och försöker etablera en dialog. De visar kunskapsstödet för handlare och personal och ger råd om hur man med enkla åtgärder kan göra butikerna bättre anpassade för kunder med kognitiva svårigheter.
En tidigare satsning som lever vidare är Möten med minnen. Det startade som ett projekt med 80 museer, inspirerade av goda erfarenheter från New York. Silviasystrar runt om i landet utbildade museipersonal, som sedan erbjöd demensanpassade visningar av samlingarna. En hel del museer har fortsatt, till glädje även för anhöriga. Många kan vittna om tillfredsställelsen av att lämna hemmets fyra väggar och få dela en fin upplevelse.
Svenskt demenscentrums satsningar på civilsamhället innebär inte att vården och omsorgens yrkesgrupper överges.
– Deras kompetens och engagemang är en grundbult i ett demensvänligt samhälle. Behovet och suget efter kunskap är fortfarande stort. Det gäller för samtliga stationer på demensresan, från utredning och diagnos till vård i livets slut, säger Svenskt demenscentrums direktör Wilhelmina Hoffman.