Resultaten visade att deltagarna använde telefon eller platta i stort sett dagligen, bland annat för spel och för att hålla koll på sin kost och fysiska aktivitet. I relation till diagnos och hanterande av densamma använde de anteckningar, påminnelser och appar för träning och hälsa – utöver basutbudet i telefonen specifika appar som till exempel Runkeeper och My fitnesspal. Deltagarna använde också chattforum och grupper för att diskutera med andra i samma situation, men då i etablerade forum som till exempel Facebook. Det finns också chattforum via exempelvis Neuroförbundet som deltagarna uppgav att de använde.
Appanvändande stimulerade till en hälsosammare livsstil i förhållande till fysisk aktivitet och kost, men för vissa bidrog det också till dåligt samvete: Apparna påminde om aktiviteter som man kanske inte kunde genomföra.
I resultaten beskriver deltagarna hur de använde appar för att ha kontroll på hälsan. Detta gjorde de genom att följa och ta ansvar för en hälsosam livsstil. Apparna bidrog till en ökad förståelse kring variation i sjukdomen och därmed till en ökad insikt i hur man kan påverka sitt mående. Användande av appar gjorde att personerna fick mer ansvar och fler möjligheter att bli delaktiga i den egna vården. Deltagarna beskrev hur de kompenserade och hittade strategier i vardagen med hjälp av tekniken. De beskrev också hur de använde appar som ett verktyg och som en metod för att kommunicera.
Deltagarna i fokusgrupperna hade gärna önskat möjlighet att kommunicera med hälso- och sjukvården genom digitala lösningar, men de var också tydliga med att de själva ville bestämma vilken data som de skulle dela och med vem.
Pålitlighet kring dataanvändande var viktigt. För att våga använda appar för kommunikation kring hälsa och sjukdom var det viktigt att kunna lita på appen och att man skulle känna sig säker när man delade information med personer inom hälso- och sjukvården. Här blir det viktigt med tydlig och uppdaterad lagstiftning samt att man tar hänsyn till säkerhet.
Användande av appar kan bidra till ökad involvering i den egna vården och hälsan och att man som individ får ett ökat ansvar. Detta är viktiga fynd när vården blir alltmer personcentrerad och där det är tydligt att patienter vill vara involverade i de beslut som fattas kring dem och deras behandling. Det är dock viktigt med säkra lösningar så att man kan lita på tekniken och på att den information som delas där hanteras korrekt.