Till exempel kan personalen använda en sällskapsrobot (robotdjur) som hjälpmedel för att distrahera och avleda ångest eller utåtagerande beteende som kan uppstå till följd av en demenssjukdom. Handhavandet av roboten kan få brukaren att slappna av, vilket kan möjliggöra för personalen att utföra andra sysslor. Men vårdpersonalen kan också stanna kvar hos brukaren och använda roboten som hjälpmedel för att samtala med brukaren och försöka förstå vad som föranledde dennes oro.
Det är alltså ingen självklarhet att användandet av robotar alltid innebär effektivisering av vårdpersonalens arbete. Det kan vara precis tvärtom också om personalen använder robotarna som kompletterande hjälpmedel i omsorgsarbetet.
Kunskapsöversikten identifierar även sju arbetsmiljöfrågor som aktualiseras i och med vårdpersonalens användning av robotar. Arbetsmiljöfrågorna är av både psykosocial och fysisk karaktär och består av följande:
• Arbetstid. Robotar kan ersätta och effektivisera specifika arbetsmoment för vårdpersonalen, men kan också addera arbetsmoment och därigenom öka arbetsbelastningen.
• Arbetstillfredsställelse. Robotar kan bidra positivt till den sociala atmosfären på arbetsplatsen och vårdpersonalens nöjdhet, men kan också bidra till konflikter personalen emellan (på grund av skilda åsikter om robotar eller förändrade arbetsrutiner).
• Belastningsbesvär. Robotar kan minska vårdpersonalens fysiska belastning vid tunga lyft i samband med flytt av brukare.
• Etiska dilemman. Robotar kan medföra att vårdpersonal upplever ökade risker angående brukarnas säkerhet och integritet.
• Emotionellt arbete. Robotar kan minska vårdpersonalens stress, men kan också öka frustrationen när tekniken kärvar eller kräver merarbete.
• Hot och våld. Robotar kan minska risken för hot och våld för vårdpersonalen om brukares utåtagerande beteende avleds.
• Yrkesidentitet. Robotar kan göra att vårdpersonalen börjar reflektera över professionella värden och leda till ökad yrkesstolthet, men även riskera leda till nedvärdering av vissa arbetsmoment och avprofessionalisering.
Resultatet från kunskapsöversikten pekar på att de flesta arbetsmiljöfrågor innehåller både möjligheter och risker för vårdpersonalen. En generell slutsats är att om personalen låter roboten ersätta vissa arbetsmoment så kan det underlätta deras arbetsbörda och minska upplevelser av stress. Att tvärtom använda robotar för att öka eller fördjupa interaktionen med brukaren kan på motsvarande vis ge ökad arbetsbörda.
Men riktigt så enkelt är det samtidigt inte. De robotar som finns att köpa i dag är fortfarande ganska grova i sin tekniska utformning och flera studier visar på hur tekniken ofta kärvar och kräver personalens uppmärksamhet och kreativitet för att få roboten att fungera som tänkt. Avlastning förvandlas inte sällan till pålastning.
Dessutom kan användandet av en robot visa sig underlätta för vårdpersonalen i ett avseende men skapa problem i ett annat. En studie har till exempel visat att när robotar använts för tunga lyft av brukare så har vårdpersonalen först reagerat positivt då det underlättat deras fysiska belastning. I ett senare skede har personalen däremot börjat reagerat negativt då det nya arbetssättet aktualiserat etiska dilemman i form av risker för brukarnas säkerhet och rädsla för att det ska minska den fysiska och empatiska kontakten mellan personal och boende. Det är på detta sätt en intrikat väv av samspelande arbetsmiljöfrågor där möjligheter måste vägas mot risker över tid.
Kunskapsöversikten ger inte alla svar utan ska ses som ett avstamp för att på ett ingående vis utforska relationen mellan vårdpersonalens användning av robotar och konsekvenserna för deras arbetsmiljö.
Kunskapsöversikten befinner sig i en granskningsprocess och publiceras i vetenskaplig tidskrift senare i år.