I aktionsforskning distanserar sig inte forskare från den verksamhet eller det område som de studerar. Forskningen sker i samverkan med målgruppen.
Vi som aktionsforskar vill ha en direkt och omedelbar påverkan på forskningsområdet, samtidigt som vi systematiskt lär oss mer om det. Jag berättar här om vad som hände när vi bedrev aktionsforskning i form av en kulturfestival på ett äldreboende. Syftet var att minska lidande relaterat till döende, död och sorg genom att pröva nya metoder. Vi har medvetet valt att inte uppge vem som är konstnär, forskare eller personal. Alla deltar på jämlika villkor.
Handfestivalen handlar om möten som uppstod under ett deltagarbaserat konstprojekt på Mälarbackens äldreboende i Stockholm 3 december 2018. Den växte fram som en idé under vårt konst- och designforskningsprojekt vid namn På plats och ägde rum varje vecka på Mälarbackens äldreboende under drygt ett år.
”Anna sitter i sin rullstol tätt intill ett av de åtta små runda bord som är uppställda i äldreboendets gemensamma vardagsrum. Hennes stora, starka händer greppar ändarna på armstöden. Anna kan inte se eller höra mycket längre. Den unga konstnären vid samma bord har precis vikt en grön origamipapperstrana, som hon erbjuder Anna. En av Annas vanliga vårdare har gjort en annan trana i samma färg. Anna tar båda tranorna och med långsamma rörelser, och lite ryckigt, leker hon med tranorna, sveper dem upp och ner, låter dem glida ifrån varandra och mötas igen. Hennes stora händer döljer tranorna. Anna brukar inte säga mycket. Men i dag både deltar hon och pratar. Hon talar om när hon var medlem i Sveriges damlandslag i handboll. Hon berättar om hur bra det känns att vara bra på något. Hon berättar om sin son som var professionell fotbollsspelare. Hon talar om hur han måste ha ärvt sin talang för sport från henne. Konstnären och vårdaren pratar de också: om händer, barn och på vilket oväntat sätt deras liv har tagit form.”
Illustration: Jenny Soep
På plats-forskarteam spände över en mängd områden så som vård, palliativ och äldrevård, socialt arbete, design, koreografi och deltagande konstnärlig praktik. Centralt för forskningen var frågor som:
- Hur föreställer vi oss att de platser och rum som vi, eller våra nära och kära, ska bo i vid livets slut ser ut?
- Hur ser det ut, låter, smakar, luktar och känns på dessa platser? Hur ser vi på relationen mellan estetik och etik i slutet av livet? Hur påverkar materiella och fysiska miljöer kvaliteten på hur vi upplever slutet av livet?
På plats-forskarna beslutade att ta itu med dessa frågor genom att vara på plats på äldreboendet. Vi lärde känna platsens rytmer, regler, koder, konventioner och känslor genom att möta och lära känna människorna som bodde eller arbetade på och besökte platsen. Forskningsperioden pågick varje torsdag eftermiddag från klockan 16 till 17 och med tiden växte en rad aktiviteter, evenemang och samtalssammanhang fram, i nära samarbete med intresserad personal, familjemedlemmar och boende.
I konstvärlden kallas denna typ av praktik deltagarbaserad konst, även känd som social, processuell eller kontextuell konst. I stora drag handlar deltagande konst om att människor blir direkt involverade i konsten och den kreativa processen. I stället för att bara betrakta konsten blir de själva en del av konsten. Det är deltagandet som gör det till konst.
Under på plats-perioden blev en sak mycket tydlig. Vissa av personerna på äldreboendet hade alldeles för mycket att göra, deras händer var ständigt sysselsatta med något, medan andras händer var stilla och hade alldeles för lite att göra. Vårdarnas händer arbetade alltid hårt – det var städning, bad, klädsel, matlagning, medicinering – medan de boendes händer vanligtvis låg sysslolösa och väntade på att någon annans händer skulle rengöra, bada, klä, mata eller dela ut medicin.
Det rådde en grundläggande obalans i tid, makt och handlingskraft. En av drivkrafterna bakom festivalen var att händerna fick jämlika upplevelser. Oavsett om det var en boendes, forskares eller personals händer, och även om det bara var medan evenemanget pågick.
”Sjuksköterskan Maria tar Toves högerhand i sin och vänder försiktigt handflatan uppåt. Kristine låter sin hand glida under den som stöd och lägger märke till den kalla, papperstunna huden och känner de tunna benen i Toves hand. Kristine som precis lärt sig att spå i händer, gör nu det för första gången. Hon studerar med stor noggrannhet en enda, lång, obruten linje i Toves handflata. Efter att ha konsulterat sina anteckningar från utbildningen i spåkonst ser hon upp mot Toves blekblå ögon och säger med stort allvar: ’Du har en mycket lång livslinje’, på vilket Tove svarar ’Ja, det vet jag redan. Jag är hundratvå år gammal’. Alla skrattar gott åt detta. Tove ler och lyssnar intresserat när sjuksköterskan Maria senare blir erbjuden att få framtiden utläst i sin hand.”