Även vissa aktiviteter var i högre grad förknippade med skadehändelser än andra. Förflyttning, hygien och påklädning var de tre aktiviteter som var särskilt riskfyllda för de äldre enligt analysen, vilket kan tyda på att det inte är en enstaka faktor som är avgörande för skadehändelser, utan det är en kombination av faktorerna ålder, sjukdom, funktionsnedsättning, bostadens utformning och aktiviteter. Det vill säga att skadehändelser uppstår i en skärningspunkt mellan dessa faktorer, och där faktorerna förstärker varandra – till exempel en hög ålder och underliggande sjukdomar, påverkar utförandet av aktiviteten, vilket ytterligare försvåras om miljön inte stöttar utförandet.
Skadehändelser är på så sätt multifaktoriella och utlösta av en kombination av intrinsiska (personliga) faktorer och extrinistiska (miljömässiga) faktorer, vilket gör att det förebyggande arbetet måste rikta sig både mot personer och miljön.
I enkäten fanns även frågor om hur det förebyggande arbetet ska utformas och utvecklas för att minska antalet skadehändelser. Professionerna identifierade olika åtgärder som kunde riktas mot att arbeta mer med följande:
1. Att arbeta utifrån individens förutsättningar handlade om relationsskapande arbete och få patienten/brukaren att inse sina fysiska begränsningar. Många beskrev att brukarna gärna ville göra saker själv eller inte orkade vänta på hjälp, vilket ledde till att de tog ”onödiga” risker i stället. Det handlade även om att se över medicinering, hjälpmedel och liknande för att minska risker förknippade med medicinska biverkningar eller felaktiga/felaktigt användande av hjälpmedel.
2. Arbetet med bostadens utformning handlade dels om bostadsanpassningar, dels om mindre förändringar. En respondent påpekar vikten av att detta måste göras i samarbete med professionella och i dialog med den boende: ”För patienter i eget boende skulle arbetsterapeuten behöva kontrollera hemmet, om de ska bo hemma, hos alla patienter för att ta bort mattor och dylikt som de kan snubbla på. Men många vill inte använda sina hjälpmedel eller ändra något i sitt hem.”
3. När det kom till arbetets organisering, handlade det främst om att personal måste få tid för att arbeta i hemmet. Många respondenter ansåg att riskerna ökade när personalen vara stressad, vilket ledde fram till slarv eller misstag i arbetet.