Äldre par talar glatt med en taxichaufför.
Färdtjänstresenärernas upplevelse är viktig för tryggheten under resan. Foto: Thomas Harrysson/Karlstads universitet

Handbok för bättre färdtjänstresor

Forskare vid Centrum för tjänsteforskning, CTF, vid Karlstads universitet har undersökt vad som kan ge en bättre reseupplevelse för den som reser med färdtjänsten. Nu publicerar de resultatet av sina studier i en handbok för att förbättra resorna för utsatta grupper.

I projektet har forskarna tittat närmare på olika grupper som använder färdtjänsten och hur de upplever resorna. Är det enkelt att resa, hur möter resenär och förare svåra situationer tillsammans och vad leder till problem?

– Att resandet ofta upplevs som fysiskt obekvämt, att man ibland känner sig behandlad som gods, eller inte får tillräckligt med information från föraren om vart man är på väg, hur länge resan varar och om det är fler resenärer som ska hämtas, driver på känslan av utsatthet bland resenärerna. För att minska utsattheten är det viktigt att förare informerar och är lyhörda för resenärernas subtila verbala och ickeverbala signaler under resans gång. En del av dessa är explicita medan andra är implicita, säger Nicklas Salomonson, biträdande professor vid Högskolan i Borås och gästforskare vid CTF.

Handboken är utarbetad efter resultaten i flera studier där forskarna följt med och intervjuat färdtjänstresenärer, förare och bokningspersonal. Målgruppen är färdtjänstutförarna och boken innehåller rekommendationer för hur de kan utveckla sin verksamhet och faktiskt få en bättre förståelse för resenärerna.

– Vår handbok ger en ökad förståelse för hur denna grupp av resenärer upplever sina resor med färdtjänst. Kunskap som i sin tur kan användas för att göra denna typ av resor bättre anpassade till resenärernas behov och för att skapa en bättre reseupplevelse, säger projektledaren Per Echeverri.

Färdtjänststudierna är en del av forskningsprojektet RESPONSE som inriktar sig på olika former av anropsstyrd kollektivtrafik. RESPONSE är ett samarbete mellan regioner, lärosäten, kollektivtrafikföretag och kollektivtrafikmyndigheter från Estland, Litauen, Sverige, Norge och Danmark med stöd från EU:s utvecklingsfond Interreg Baltic sea region.

Ladda ner handboken

Handboken är digital och gratis och kan laddas ner från Karlstads universitet här.

Relaterat

Så länge en "bonusförförälder" är engagerad betraktas hen som en riktig släkting i barnens ögon. Foto: Mostphotos

Bonusbarnbarn sätter engagemanget främst

För den äldre generationen kan relationen till bonusbarnbarn vara komplicerad. Men barnen gör ingen större skillnad på biologisk eller bonusanknyting – engagemanget räknas,…

Fortfarande är det långt fler kvinnor än män som blir 100 år och äldre. Foto: Mostphotos

Hundraåringarna blir allt fler

Allt fler fyller hundra år, visar statistik från Statistiska centralbyrån (SCB). Det är fortfarande betydligt fler kvinnor än män som uppnår den höga…

Äldre kvinnor står och sjunger

Körsång för välmåendet

Hur bra för välmåendet är det att sjunga i kör och kan det förhindra demens? Det studerar forskare från Linnéuniversitetet och Stockholms universitet…

Fler nyheter

Foto på en tandborste

Goda rutiner kan ge bättre munhälsa på särskilt boende

En ny studie har undersökt arbetet för god munhälsa på särskilt boende. Det finns verktyg som fungerar, men oklar ansvarsfördelning och bristande kunskap…

Äldre par på träningscykel

Högintensiv träning bra och säkert för äldre

Äldre personer gynnas och klarar av att träna högintensivt i korta intervaller. Trots att den totala träningstiden kan halveras, jämfört med konventionell träning,…

Samlad seniormottagning kan underlätta för alla

Att samla primärvård, rehab och biståndshandläggning i en seniormottagning kan underlätta för äldre personer som behöver stöd. Nestor FoU-center har utvärderat uppbyggnaden av…