Foto: Yuri Arcurs/Mostphotos

Äldre konsumenter uppskattar mötet i butik

I en studie från Handelshögskolan har forskare jämfört hur äldre och något yngre kunder reagerar på möten med butikspersonal. Det visar sig att det oftare ger den äldre gruppen ett positivt intryck.

En grupp forskare från Handelshögskolan i Stockholm har undersökt hur mötet med butikspersonal påverkar personer från olika åldersgrupper. De gjorde en enkätstudie med brittiska kunder uppdelade i två grupper, en med 65-80-åringar och en med 25-46-åringar. I enkäten fick de frågor om sitt senaste butiksbesök, hur det såg ut och hur de kände efter det.

Det visade sig att de något yngre var nästen helt opåverkade av att möte med personal i butiken. Personerna i den äldre gruppen upplevde i stället tydligt mer positiva känslor efter mötena och var mer nöjda med butiken.

I diskussionsdelen konstaterar författarna att det vore kostsamt att för butikerna att ha fler anställda för att hinna möta alla kunder, men att deras resultat gör att man kan välja att lägga sin energi på rätt kundgrupper.

Läs den vetenskapliga artikeln

Hanna Berg, Karina T Liljedal, Magnus Söderlund och Sven-Olov Daunfeldt (2023). Happy to see you: the positive effects of in-store service encounters on the satisfaction of older consumers. The International review of retail, distribution and consumer research.

Relaterat

Ny forskning: Äldre ska inte skämmas för sitt sittande

Stillasittande behöver inte bara vara av ondo, utan kan vara nödvändigt för återhämtningen. Därför behöver bilden av sittandet nyanseras, enligt Joakim Niklasson, nybliven…

En äldre man sitter i en soffa och tittar på sin mobiltelefon.

Skevt urval kan påverka forskningen om digitala verktyg

Digitala verktyg är på frammarsch i vård och omsorg och ofta visar studier på god effekt för brukarna. Men hur påverkas resultaten om…

Nya siffror: Svårt för äldre att komma ut

Mer än hälften av alla äldre på särskilda boenden har svårt att ta sig ut. Utemiljöerna brister också i tillgänglighet. Det visar nya…

Fler nyheter

Tydligare samtal minskar felaktig läkemedelsanvändning

Bättre kommunikation mellan vårdpersonal och äldre patienter vid utskrivning från sjukhus kan minska felaktig användning av mediciner, onödiga akutbesök och återinläggningar. Det visar…

Allt fler blir jobbonärer

När Pensionsmyndigheten publicerar en ny rapport om jobbonärer står det klart att de blir allt fler. Hur många som väljer att jobba efter…

Nu finns ett nytt diskussionsmaterial som stöd i arbetet med våldsutsatta äldre. Foto: Mostphotos

Nytt stöd i arbetet med våldsutsatta äldre

Socialstyrelsen har tagit fram ett nytt diskussionsmaterial för personal som arbetar med äldre. Syftet är att upptäcka och kunna hantera våld som förekommer…