Hanna Berg, Karina T Liljedal, Magnus Söderlund och Sven-Olov Daunfeldt (2023). Happy to see you: the positive effects of in-store service encounters on the satisfaction of older consumers. The International review of retail, distribution and consumer research.

Äldre konsumenter uppskattar mötet i butik
En grupp forskare från Handelshögskolan i Stockholm har undersökt hur mötet med butikspersonal påverkar personer från olika åldersgrupper. De gjorde en enkätstudie med brittiska kunder uppdelade i två grupper, en med 65-80-åringar och en med 25-46-åringar. I enkäten fick de frågor om sitt senaste butiksbesök, hur det såg ut och hur de kände efter det.
Det visade sig att de något yngre var nästen helt opåverkade av att möte med personal i butiken. Personerna i den äldre gruppen upplevde i stället tydligt mer positiva känslor efter mötena och var mer nöjda med butiken.
I diskussionsdelen konstaterar författarna att det vore kostsamt att för butikerna att ha fler anställda för att hinna möta alla kunder, men att deras resultat gör att man kan välja att lägga sin energi på rätt kundgrupper.
Relaterat

Stora skillnader i kommuners minutstyrning
En av fyra kommuner bestämmer hur lång tid olika insatser i hemtjänsten ska ta, visar en rapport från Socialstyrelsen. I många fall får…

100-åringar har färre sjukdomar
Att bli 100 år gammal behöver inte betyda ett liv med många sjukdomar. En ny studie från Karolinska institutet visar att hundraåringar inte…

Att åldras nära djur och natur
Socialt umgänge är viktigt när vi blir äldre. Men även andra relationer, som till djur och natur, kan spela lika stor roll, skriver…
Fler nyheter

Äldre blir lyckligare med åren
Flera forskare presenterade sina resultat på konferensen ”Med ålderns rätt” i Göteborg, på internationella äldredagen, den 1 oktober. Pär Bjälkebring, docent i psykologi…

Många vinster med utomhuspromenader
Vilka fördelar med utomhuspromenader på demensboenden finns det? Det har svensk forskning undersökt och resultaten pekar på att promenader utomhus har en hel…

Digital teknik svår för både äldre och yngre
Det verkar inte vara åldern i sig som påverkar attityden till digital teknik, utan det finns andra faktorer som påverkar användningen. Det visar…