Hela tiden dyker det upp nya teknologiska innovationer som är tänkta att underlätta livet för individer och verksamheter. Men med denna snabba tekniska utveckling ökar risken för att framför allt äldre personer hamnar i ett utanförskap.
Sofia Alexopoulou har nyligen disputerat i statskunskap vid Örebro universitet med en avhandling, som har undersökt hur äldre personer ser på möjligheter, kompetens och tillgänglighet när de använder digital teknik. Hon har också analyserat och jämfört styrdokument för digitalisering i Sverige och Grekland.
Resultaten visar bland annat att ju mer digitaliserat ett land är, desto större risk finns det att äldre personer som inte använder digital teknik blir exkluderade från samhället.
– Äldre i Sverige, som saknar kunskap om digital teknik, är mer exkluderade än äldre som bor i Grekland. Det beror på att majoriteten av olika aktiviteter i det svenska samhället kräver digitala verktyg, säger Sofia Alexopoulou i ett pressmeddelande.
Ett tydligt exempel på digital teknik som kan bidra till ett utanförskap bland äldre är den svenska bank-id-tjänsten.
– Att inte ha ett bank-id är som att vara ett spöke som gör att man inte kan delta i samhällslivet på lika villkor.
– Vi lever i en tid där digitaliseringen påverkar en allt större del av våra liv. Äldres välfärd är kopplad till deras möjligheter att utöva sitt medborgarskap utan begränsningar. Därför behöver det uppmärksammas av politiker och andra beslutsfattare, säger Sofia Alexopoulou.
I dag har kommuner i Sverige huvudansvaret för äldreomsorgen, men äldre personer vänder sig främst till den egna familjen för att få stöd med digital teknik. Samtidigt är äldre svenskar mer tveksamma att be sina anhöriga om hjälp, jämfört med äldre personer i Grekland.
– Äldre personer i Sverige är väldigt självständiga och stolta, medan äldre i Grekland upplever att de när som helst kan vända sig till sina barn och barnbarn och be om hjälp.
Hon tror att en insats som skulle hjälpa äldre personer i Sverige att bli mer digitalt aktiva är att erbjuda ett bidrag till barn och barnbarn, för att underlätta att de delar med sig av sina kunskaper.