Så arbetar kommunerna med digital tillgänglighet

I sin senaste rapport undersöker Nestor FoU-center kommunernas perspektiv på digital delaktighet för äldre personer. De fann en outnyttjad potential i medarbetarnas kunskaper.

Rapportens framsidaSom en del av projektet Äldre som användare av kommuners digitala tjänster publicerar Nestor FoU-center nu en rapport om kommunernas perspektiv i frågan. Projektet startades då man sett ökad risk för äldre att hamna i utanförskap när kommuners tjänster digitaliseras.

För rapporten gjordes intervjuer med anställda vid kommunikationsenheter, bibliotekarier som håller utbildningar kring digitalisering, biståndshandläggare, kvalitetsutvecklare och personer som arbetar med kultur för äldre och tillgänglighet. De fick frågor om sina erfarenheter av äldre personers digitala beteende och hur de arbetar när de utformar sina digitala tjänster.

– Vi såg att det bland kommunernas anställda, till exempel bibliotekarier, finns en hel del kunskap om vilka utmaningar och förutsättningar äldre personer kan ha när det gäller att använda sig av digitala tjänster, men att det finns få rutiner för att integrera sådan kunskap i arbetet med att utforma digital information och tjänster. Det verkar finnas en motsättning mellan användarfokuserad design av webbsidor och ett myndighets- och verksamhetsperspektiv som har fokus på juridisk och organisatorisk korrekthet, säger Karin Johansson, projektledare, i en nyhet på Nestors hemsida.

Läs rapporten

Karin Johansson, Helena Viberg och Karin Högstedt (2021). Äldre som användare av kommuners digitala information och tjänster. Kommunens perspektiv. Nestor FoU-center.

Relaterat

Social robot tittar in i kameran

Robotspel ska stärka äldres hälsa

Forskare vid Högskolan i Skövde ska skapa spel som stärker äldre människors hälsa och välbefinnande – med hjälp av robotar.

Porträttbild på Linnea Öhlund

Så kan digital teknik förstärka och motverka orättvisor

Det finns två sidor till den tekniska utvecklingen. Den kan underlätta vardagen, men också stänga ute vissa grupper från viktiga samhällstjänster. Det visar en avhandling från Umeå universitet.

Hälsoinformation – en utmaning för äldre

Äldre personer behöver få mer lättillgänglig information om hälsofrågor. ­Det kan personal inom vård och omsorg bidra med på bättre sätt. Ny forskning visar hur den så kallade hälsolitteraciteten kan öka – och minska ohälsa.

Fler nyheter

Porträttbild på Jessica Persson Kylén

Nytt arbetssätt kan förbättra äldres munhälsa

Separata system för tandvård och omsorg leder till att äldre personer ibland hamnar mellan stolarna. En avhandling från Högskolan väst föreslår en ny samverkansmodell för att förbättra äldres munhälsa.

Äldre kvinna sitter i rullstol i ett kök

Forskning: Bygglagen otydlig kring tillgänglighet i hemmet

Bygglagstiftningen har varit otydlig om hur tillgängligheten i flerfamiljshus och villor ska tolkas. Den är inte tillräckligt specifik för vad som ska gälla exempelvis personer med kognitiva nedsättningar. Det visar en avhandling från Lunds universitet.

Yngre kvinna går med en äldre kvinna

Kortare arbetsdag gynnar personal

Sex timmars arbetsdag leder till förbättringar för både personal och äldre, enligt en ny doktorsavhandling vid Umeå universitet.