Analysen av de kommunala riktlinjerna visar att kommuner tolkar lagen och framställer sitt ansvar för äldres behov på olika sätt. Många riktlinjer hänvisar till skyldigheten att följa lagens krav på individuella bedömningar. Kommunerna verkar förvisso tillhandahålla ungefär samma hjälp i form av insatser (exempelvis hemtjänst, dagverksamhet, växelvård, särskilt boende) men omfattningen av hjälpen varierar och viss hjälp beskrivs som normal respektive avvikande.
En intressant aspekt är också att en viss typ av hjälp kan beviljas i en kommun men inte i en annan, exempelvis fönsterputs, djurskötsel, ledsagning till sjukinrättning eller hemleverans av lagad mat.
Analysen visar också att vissa riktlinjer inte bara anger vilka typer av stöd som ges och i vilken omfattning, utan att de även bidrar till att lägga över ansvaret för äldres behov på anhöriga. Riktlinjerna skiljer sig också åt i hur de presenterar äldres rätt att välja eller välja bort ett visst särskilt boende (för vård och boende med bemanning dygnet runt).
Trots att syftet med riktlinjerna uppges vara att öka rättssäkerheten och likabehandlingen av äldre, visar studien att vissa riktlinjer tillämpar gammal lagstiftning och tar stöd i uppenbart felaktiga tolkningar av rättspraxis.
Även om det i vissa fall kan finnas legitima skäl till att utforma och anpassa kommunal service till lokala förhållanden är skillnaderna vi har hittat svåra att motivera. Skillnaderna mellan kommuner riskerar att få väsentliga konsekvenser för enskilda äldre beroende på var i Sverige den äldre bor.
När kommunerna – som har det yttersta ansvaret för äldreomsorgen – avgränsar sitt ansvar genom utformningen av kommunala riktlinjer försätter de också biståndshandläggarna i en svår position. Det blir omöjligt att ”göra rätt”, dels utifrån motsättningen mellan riktlinjer och (lagens) krav på individuella bedömningar, dels genom att riktlinjerna förespråkar båda delarna.
Ytterst är frågan var detta lämnar enskilda äldre. I en tid när antalet äldre förväntas öka i Sverige och täckningsgraden av hemtjänst och tilldelningen av särskilda boenden minskar, är det viktigt att öka medvetenheten kring kommunalt utformade styrmedels roll när det gäller äldres tillgång till äldreomsorgen och de offentliga resurserna. Sett i ljuset av att tröskeln för att få tillgång till äldreomsorg har blivit högre, är det viktigt att vara medveten om att innebörden av skälig levnadsnivå i praktiken är en kommunalpolitisk fråga.