Bild på person med rollator.
Foto: Pixabay.

Stor ökning av rollatorolyckor

Med statistik från svenska trafikolyckor har svenska forskare analyserat hur personer med rollator råkar ut för olyckor. Statistiken visar en ökning med 80 procent på tio år.

Forskare vid Chalmers, Göteborgs universitet och Umeå universitet har sammanställt statistiken från svenska trafikolycksdatabasen Strada för olyckor med rollatorer, ett ofta förbisett fordon när man analyserar olyckor i trafiken. Studien innehåller 2 000 olyckor med 2 300 personer med en medelålder över 80 år och analyserar bland annat olycksstatistiken över en tioårsperiod.

Resultatet visar att antalet rollatorolyckor ökade med hela 80 procent under perioden 2007-2016. Majoriteten av olyckorna, både singelolyckor, krockar och olyckor med dödlig utgång drabbade kvinnor, troligen på grund av överrepresentation bland användarna. En överväldigande andel, 1 700 stycken, var singelolyckor, som forskarna noterar är minst lika allvarliga som krockar. Olyckor med dödlig utgång är dock fyra gånger vanligare vid kollisioner.

Hela 99 procent av singelolyckorna berodde på fall. I nästan en tredjedel av fallen orsakades de av nivåskillnader i marken, exempelvis en trottoarkant. En femtedel orsakades av markytans beskaffenhet.

Mer än 90 procent av krockarna skedde med bilar, lastbilar eller bussar, oftast på parkeringar (i 31 procent av fallen) eller på övergångsställen (30 procent). Mer än hälften av gångerna blev rollatorförarna påbackade. Vid kollisioner skadades oftast huvud eller bål, medan över 70 procent av skadorna från singelolyckor gav höftfrakturer.

Forskarna konstaterar att det saknas en variabel för rollatorer i databasen Strada, vilket gjort att de varit hänvisade till fritextsökningar för att hitta olyckorna. Därför finns det risk att man inte uppmärksammar dessa olyckor i tillräckligt hög grad. De efterlyser också en bättre rapportering av miljöfaktorer kring olyckorna i statistiken. För att kunna minska olycksriskerna måste ett utvecklingsarbete på många fronter ske, både i trafiksäkerhet och i teknik och handhavande av rollatorer.

Läs artikeln

Anna Carlsson och Jörgen Lundälv (2022). Rollator related pedestrian single accidents and collision events in Sweden. Traffic safety research: An interdisciplinary journal.

Relaterat

Fortfarande är det långt fler kvinnor än män som blir 100 år och äldre. Foto: Mostphotos

Hundraåringarna blir allt fler

Allt fler fyller hundra år, visar statistik från Statistiska centralbyrån (SCB). Det är fortfarande betydligt fler kvinnor än män som uppnår den höga…

Skärmdump från forskarnas hemsida med ett formulär, där man kan skriva in sin ålder och klicka i vilka riskfaktorer man har.

Ny enkel metod räknar ut risken för höftfraktur

Med en ny beräkningsmodell kan forskarna med hög precision räkna ut hur stor risk en person har för att få en höftfraktur. Bäst…

Cyklar 80 mil för att sprida forskning

I vår ska forskaren Oskar Jonsson ge sig ut på en 80 mil lång föredragsturné om åldrande och hälsa – på tandemcykel. Målet…

Fler nyheter

Kvinna i arbetskläder kör runt en äldre person i rullstol

Närhet till personal lockar äldre att flytta till boende

Trots att äldre personer i Sverige förväntas bo hemma så länge som möjligt, väljer många att ansöka om att flytta till ett särskilt…

Miljoner till forskningsprojekt om aggressiv prostatacancer

Ett projekt för effektivare behandling av aggressiv prostatacancer får 21 miljoner kronor av Sjöbergsstiftelsen. Umeå universitet och Göteborgs universitet leder projektet där flera…

Porträttfoto på Pernilla Andersson.

Förändringar i hjärnan bakom sämre minne

Pernilla Andersson har undersökt hjärnans strukturer vid minnesstörningar hos äldre personer. En orsak tycks vara att olika regioner i hjärnan kommunicerar sämre.