Bild på person med rollator.
Foto: Pixabay.

Stor ökning av rollatorolyckor

Med statistik från svenska trafikolyckor har svenska forskare analyserat hur personer med rollator råkar ut för olyckor. Statistiken visar en ökning med 80 procent på tio år.

Forskare vid Chalmers, Göteborgs universitet och Umeå universitet har sammanställt statistiken från svenska trafikolycksdatabasen Strada för olyckor med rollatorer, ett ofta förbisett fordon när man analyserar olyckor i trafiken. Studien innehåller 2 000 olyckor med 2 300 personer med en medelålder över 80 år och analyserar bland annat olycksstatistiken över en tioårsperiod.

Resultatet visar att antalet rollatorolyckor ökade med hela 80 procent under perioden 2007-2016. Majoriteten av olyckorna, både singelolyckor, krockar och olyckor med dödlig utgång drabbade kvinnor, troligen på grund av överrepresentation bland användarna. En överväldigande andel, 1 700 stycken, var singelolyckor, som forskarna noterar är minst lika allvarliga som krockar. Olyckor med dödlig utgång är dock fyra gånger vanligare vid kollisioner.

Hela 99 procent av singelolyckorna berodde på fall. I nästan en tredjedel av fallen orsakades de av nivåskillnader i marken, exempelvis en trottoarkant. En femtedel orsakades av markytans beskaffenhet.

Mer än 90 procent av krockarna skedde med bilar, lastbilar eller bussar, oftast på parkeringar (i 31 procent av fallen) eller på övergångsställen (30 procent). Mer än hälften av gångerna blev rollatorförarna påbackade. Vid kollisioner skadades oftast huvud eller bål, medan över 70 procent av skadorna från singelolyckor gav höftfrakturer.

Forskarna konstaterar att det saknas en variabel för rollatorer i databasen Strada, vilket gjort att de varit hänvisade till fritextsökningar för att hitta olyckorna. Därför finns det risk att man inte uppmärksammar dessa olyckor i tillräckligt hög grad. De efterlyser också en bättre rapportering av miljöfaktorer kring olyckorna i statistiken. För att kunna minska olycksriskerna måste ett utvecklingsarbete på många fronter ske, både i trafiksäkerhet och i teknik och handhavande av rollatorer.

Läs artikeln

Anna Carlsson och Jörgen Lundälv (2022). Rollator related pedestrian single accidents and collision events in Sweden. Traffic safety research: An interdisciplinary journal.

Relaterat

Två äldre kvinnor promenerar hand i hand

Även lite fysisk aktivitet är bra för hälsan

Fysisk aktivitet hos äldre personer skyddar mot många sjukdomar. Vinsten för hälsan gäller även dem som rör sig mindre än vad som är…

Halvering av formell omsorg – familjens roll ökar

På 30 år har nyttjandet av formell äldreomsorg halverats. Samtidigt ökar familjens betydelse, samt köp av privata tjänster. – Vi ser en oroande…

Äldre kvinna får sitt blodtryck mätt

Fem livsstilsförändringar som ger längre liv

Personer som undviker fem klassiska riskfaktorer för hjärtkärlsjukdom lever upp till 15 år längre än personer som inte har ändrat sin livsstil. Det…

Fler nyheter

Tuber med urinprov

Urinprov kan skvallra om tidig prostatacancer

Ett enkelt urinprov kan vara en nyckel till att diagnostisera prostatacancer i ett tidigt skede i framtiden. Det visar forskning från Karolinska institutet…

Ökade ojämlikheter i äldres covid-19-skydd

Det finns både regionala och socioekonomiska skillnader i äldre personers vaccinskydd mot covid-19 i Sverige. Det visar ny svensk forskning.

Äldre man äter ensam på en hamburgerrestaurang

Äta ensam kan ge sämre matrutiner

Äldre personer som äter ensamma köper mer färdigköpt mat och äter färre antal måltider per dag än de som äter tillsammans med andra.…