Bild på person med rollator.
Foto: Pixabay.

Stor ökning av rollatorolyckor

Med statistik från svenska trafikolyckor har svenska forskare analyserat hur personer med rollator råkar ut för olyckor. Statistiken visar en ökning med 80 procent på tio år.

Forskare vid Chalmers, Göteborgs universitet och Umeå universitet har sammanställt statistiken från svenska trafikolycksdatabasen Strada för olyckor med rollatorer, ett ofta förbisett fordon när man analyserar olyckor i trafiken. Studien innehåller 2 000 olyckor med 2 300 personer med en medelålder över 80 år och analyserar bland annat olycksstatistiken över en tioårsperiod.

Resultatet visar att antalet rollatorolyckor ökade med hela 80 procent under perioden 2007-2016. Majoriteten av olyckorna, både singelolyckor, krockar och olyckor med dödlig utgång drabbade kvinnor, troligen på grund av överrepresentation bland användarna. En överväldigande andel, 1 700 stycken, var singelolyckor, som forskarna noterar är minst lika allvarliga som krockar. Olyckor med dödlig utgång är dock fyra gånger vanligare vid kollisioner.

Hela 99 procent av singelolyckorna berodde på fall. I nästan en tredjedel av fallen orsakades de av nivåskillnader i marken, exempelvis en trottoarkant. En femtedel orsakades av markytans beskaffenhet.

Mer än 90 procent av krockarna skedde med bilar, lastbilar eller bussar, oftast på parkeringar (i 31 procent av fallen) eller på övergångsställen (30 procent). Mer än hälften av gångerna blev rollatorförarna påbackade. Vid kollisioner skadades oftast huvud eller bål, medan över 70 procent av skadorna från singelolyckor gav höftfrakturer.

Forskarna konstaterar att det saknas en variabel för rollatorer i databasen Strada, vilket gjort att de varit hänvisade till fritextsökningar för att hitta olyckorna. Därför finns det risk att man inte uppmärksammar dessa olyckor i tillräckligt hög grad. De efterlyser också en bättre rapportering av miljöfaktorer kring olyckorna i statistiken. För att kunna minska olycksriskerna måste ett utvecklingsarbete på många fronter ske, både i trafiksäkerhet och i teknik och handhavande av rollatorer.

Läs artikeln

Anna Carlsson och Jörgen Lundälv (2022). Rollator related pedestrian single accidents and collision events in Sweden. Traffic safety research: An interdisciplinary journal.

Relaterat

Ny forskning: Äldre ska inte skämmas för sitt sittande

Stillasittande behöver inte bara vara av ondo, utan kan vara nödvändigt för återhämtningen. Därför behöver bilden av sittandet nyanseras, enligt Joakim Niklasson, nybliven…

Nu finns ett nytt diskussionsmaterial som stöd i arbetet med våldsutsatta äldre. Foto: Mostphotos

Nytt stöd i arbetet med våldsutsatta äldre

Socialstyrelsen har tagit fram ett nytt diskussionsmaterial för personal som arbetar med äldre. Syftet är att upptäcka och kunna hantera våld som förekommer…

Steg för steg kan personalen lära sig mer om att förebygga hälsorisker hos äldre, med ­Kunskapstrappan som hjälp. Illustrationen är ­hämtad från avhandlingens omslag – se ref.

Kunskapstrappa förebygger hälsorisker

En ny utbildningsmodell kan hjälpa till att förebygga hälsorisker som trycksår, under­näring och dålig munhälsa hos äldre. Forskare och omsorgspersonal har utvecklat den…

Fler nyheter

En person i vit rock håller en modell av en hjärna i sina händer.

Sjukdomstillstånd får hjärnan att åldras snabbare

Med hjälp av magnetkameraundersökningar har forskare jämfört 70-åringars biologiska hjärnålder. Det visade sig att kärlsjukdomar fick hjärnan att åldras snabbare, medan en hälsosam…

En äldre man sitter i en soffa och tittar på sin mobiltelefon.

Skevt urval kan påverka forskningen om digitala verktyg

Digitala verktyg är på frammarsch i vård och omsorg och ofta visar studier på god effekt för brukarna. Men hur påverkas resultaten om…

Nya siffror: Svårt för äldre att komma ut

Mer än hälften av alla äldre på särskilda boenden har svårt att ta sig ut. Utemiljöerna brister också i tillgänglighet. Det visar nya…