Bild på person med rollator.
Foto: Pixabay.

Stor ökning av rollatorolyckor

Med statistik från svenska trafikolyckor har svenska forskare analyserat hur personer med rollator råkar ut för olyckor. Statistiken visar en ökning med 80 procent på tio år.

Forskare vid Chalmers, Göteborgs universitet och Umeå universitet har sammanställt statistiken från svenska trafikolycksdatabasen Strada för olyckor med rollatorer, ett ofta förbisett fordon när man analyserar olyckor i trafiken. Studien innehåller 2 000 olyckor med 2 300 personer med en medelålder över 80 år och analyserar bland annat olycksstatistiken över en tioårsperiod.

Resultatet visar att antalet rollatorolyckor ökade med hela 80 procent under perioden 2007-2016. Majoriteten av olyckorna, både singelolyckor, krockar och olyckor med dödlig utgång drabbade kvinnor, troligen på grund av överrepresentation bland användarna. En överväldigande andel, 1 700 stycken, var singelolyckor, som forskarna noterar är minst lika allvarliga som krockar. Olyckor med dödlig utgång är dock fyra gånger vanligare vid kollisioner.

Hela 99 procent av singelolyckorna berodde på fall. I nästan en tredjedel av fallen orsakades de av nivåskillnader i marken, exempelvis en trottoarkant. En femtedel orsakades av markytans beskaffenhet.

Mer än 90 procent av krockarna skedde med bilar, lastbilar eller bussar, oftast på parkeringar (i 31 procent av fallen) eller på övergångsställen (30 procent). Mer än hälften av gångerna blev rollatorförarna påbackade. Vid kollisioner skadades oftast huvud eller bål, medan över 70 procent av skadorna från singelolyckor gav höftfrakturer.

Forskarna konstaterar att det saknas en variabel för rollatorer i databasen Strada, vilket gjort att de varit hänvisade till fritextsökningar för att hitta olyckorna. Därför finns det risk att man inte uppmärksammar dessa olyckor i tillräckligt hög grad. De efterlyser också en bättre rapportering av miljöfaktorer kring olyckorna i statistiken. För att kunna minska olycksriskerna måste ett utvecklingsarbete på många fronter ske, både i trafiksäkerhet och i teknik och handhavande av rollatorer.

Läs artikeln

Anna Carlsson och Jörgen Lundälv (2022). Rollator related pedestrian single accidents and collision events in Sweden. Traffic safety research: An interdisciplinary journal.

Relaterat

Social aktivitet ökar bland äldre

Vi är mer sociala högre upp i åren än tidigare generationer. Men det sociala livet är också starkt kopplat till funktionsförmåga, visar Erika…

Äldre kvinnor klättrar på rutschkana

Så kan tantparkour hjälpa till att bryta normer

Äldre kvinnor som klättrar, kryper och balanserar i naturen är föremålen för en studie vid Mittuniversitetet, som studerar fenomenet tantparkour och hur äldre…

Rapport: Minskad demensrisk med hälsosam mat

Att äta hälsosamt är inte bara bra för kroppen – det kan också bidra till att hålla hjärnan frisk längre. Det visar en…

Fler nyheter

Palliativ vård – mer jämlikt och till fler

Nu finns det nya nationella riktlinjer för palliativ vård. Socialstyrelsen vill verka för fler och mer jämlika insatser tidigare i sjukdomsförloppen.

Porträttbild på William Son Galanza

Mer vardagsaktivitet om äldre involveras i teknikutvecklingen

Ny teknik kan underlätta äldre personers aktiviteter, men då måste de involveras i utvecklingen av den. Det visar en avhandling från Lunds universitet.

Så är livet på särskilda boenden – bakom fasaden

Begränsat med inflytande, korta möten med personalen och otydlig gräns mellan privat och gemensamt. Så kan äldre uppleva vardagen på särskilda boenden, enligt…