Bild på person med rollator.
Foto: Pixabay.

Stor ökning av rollatorolyckor

Med statistik från svenska trafikolyckor har svenska forskare analyserat hur personer med rollator råkar ut för olyckor. Statistiken visar en ökning med 80 procent på tio år.

Forskare vid Chalmers, Göteborgs universitet och Umeå universitet har sammanställt statistiken från svenska trafikolycksdatabasen Strada för olyckor med rollatorer, ett ofta förbisett fordon när man analyserar olyckor i trafiken. Studien innehåller 2 000 olyckor med 2 300 personer med en medelålder över 80 år och analyserar bland annat olycksstatistiken över en tioårsperiod.

Resultatet visar att antalet rollatorolyckor ökade med hela 80 procent under perioden 2007-2016. Majoriteten av olyckorna, både singelolyckor, krockar och olyckor med dödlig utgång drabbade kvinnor, troligen på grund av överrepresentation bland användarna. En överväldigande andel, 1 700 stycken, var singelolyckor, som forskarna noterar är minst lika allvarliga som krockar. Olyckor med dödlig utgång är dock fyra gånger vanligare vid kollisioner.

Hela 99 procent av singelolyckorna berodde på fall. I nästan en tredjedel av fallen orsakades de av nivåskillnader i marken, exempelvis en trottoarkant. En femtedel orsakades av markytans beskaffenhet.

Mer än 90 procent av krockarna skedde med bilar, lastbilar eller bussar, oftast på parkeringar (i 31 procent av fallen) eller på övergångsställen (30 procent). Mer än hälften av gångerna blev rollatorförarna påbackade. Vid kollisioner skadades oftast huvud eller bål, medan över 70 procent av skadorna från singelolyckor gav höftfrakturer.

Forskarna konstaterar att det saknas en variabel för rollatorer i databasen Strada, vilket gjort att de varit hänvisade till fritextsökningar för att hitta olyckorna. Därför finns det risk att man inte uppmärksammar dessa olyckor i tillräckligt hög grad. De efterlyser också en bättre rapportering av miljöfaktorer kring olyckorna i statistiken. För att kunna minska olycksriskerna måste ett utvecklingsarbete på många fronter ske, både i trafiksäkerhet och i teknik och handhavande av rollatorer.

Läs artikeln

Anna Carlsson och Jörgen Lundälv (2022). Rollator related pedestrian single accidents and collision events in Sweden. Traffic safety research: An interdisciplinary journal.

Relaterat

Äldre par dricker champagne vid poolen

Rika lever över tio år längre än fattiga

Trots decennier av inkomstutjämning och välfärdsreformer fortsätter hälsoklyftorna i Sverige att öka. Nu visar en svensk studie att skillnaden i förväntad livslängd mellan…

Följ med på stormig tandemturné

Oskar Jonsson, Lunds universitet, har cyklat 120 mil för att sprida forskning om åldrande och hälsa. Äldre i Centrums chefredaktör följde med på…

Ny kartläggning: Så ser utemiljön ut

Tillgången till utemiljö vid landets särskilda boenden brister. För första gången har dessa kartlagts på nationell nivå, inom ramen för en ny doktorsavhandling…

Fler nyheter

Äldre man med gångstavar

Fysisk aktivitet minskar strokerisk efter hjärtinfarkt

Risken att drabbas av stroke är mer än dubbelt så hög efter en hjärtinfarkt. Men daglig fysisk aktivitet kan minska den risken kraftigt.…

Bilden är ett exempel på en målning som personalen har gjort

Personal målar möten med döden

Hur mår personalen efter att ha exponerats för en patients lidande och död? Det undersöker doktoranden Laura Tolboom vid Mittuniversitetet när hemtjänstpersonal ska…

Människa håller i ett blodprovsrör

Blodprov kan förutsäga alzheimer hos personer med Downs syndrom

I dag är alzheimer den vanligaste dödsorsaken för personer med Downs syndrom. Nu har en grupp lundaforskare sett att ett blodprov kan hjälpa…