Personal hjälper äldre kvinna ur sängen
Foto: Mostphotos

Svårt med arbetsmiljön för hemtjänstpersonal

Personer som arbetar inom hemtjänsten är utsatta för många situationer med svår arbetsmiljö. Det kan handla om allt från trånga badrum till trakasserier från brukare. Det visar studier från Umeå universitet.

Att ha personal som arbetar i hemmet hos olika brukare innebär stora utmaningar i arbetsmiljön för arbetsgivare inom hemtjänsten. Möjligheterna att förbättra arbetsmiljön för personalen begränsas av att man inte äger själva arbetsplatsen, och att förändringar måste ske med brukarens samtycke.

Redan före coronapandemin rapporterade hemtjänstpersonalen omfattande problem med arbetsmiljön hos brukarna, problem som har ökat ytterligare sedan dess. Det visar en ny studie från Umeå universitet.

– Med den här forskningen kan vi identifiera områden där verksamheterna ska rikta in mer resurser så att personalen får en bättre arbetsmiljö, säger Fredrik Norström, försteförfattare till studien, i ett pressmeddelande.

Problemen handlade exempelvis om ergonomiska problem med dåliga sängar – något som 29 procent av hemtjänstpersonalen angav var problematiskt innan pandemin och 37 procent under pandemin. 40 procent före respektive 50 procent under pandemin uppgav svårigheter med små toaletter.

Vissa rapporterade att de också haft problem med trakasserier från brukare och besvär med anhöriga. Dessa var dock mindre vanliga än de fysiska arbetsmiljöproblemen.

Brister i tillgången till och användningen av skyddsutrustning kan vara en förklaring till att personalen upplevde att svårigheterna förvärrades under pandemin. Skyddsutrustningen och risken för smitta försvårade också kommunikationen med brukarna.

– En intressant skillnad mellan olika geografiska områden som vi studerat var att det i Västerbotten, där nivån av smitta var relativt låg bland befolkningen, fungerade det bättre med skyddsutrustning under pandemin, medan den sociala kontakten med brukarna var en större utmaning. I Västernorrland däremot, med större smittspridning, var förhållandet det motsatta och tillgången till skyddsutrustning problematiskt, säger Fredrik Norström.

Fakta
Om studien

Resultaten från studien bygger på tvärsnittsstudier där kommunal hemtjänst i regionerna Västernorrland, Västerbotten och Jämtland-Härjedalen ingick. Studierna genomfördes både före och under coronapandemin, år 2017 respektive 2021.

2 000 hemtjänstmedarbetare svarade på en enkät där de fick ange hur vanligt tio potentiella problem vid besök var. Under pandemin fick de även svara på frågor om skyddsutrustning.

Läs den vetenskapliga artikeln

Fredrik Norström, Karin Bölenius, Klas-Göran Sahlén, Magnus Zingmark och Anita Pettersson-Strömbäck (2025). In-home work environment for home care workers in northern Sweden before and during the covid-19 pandemic. Publicerad i BMC health services research.

Relaterat

Få studenter lär sig om åldrandet

Dagens socionomstudenter får bristfällig utbildning i social omsorg. Enbart 15 procent väljer kurser om åldrandet, visar en ny studie vid Örebro universitet.

Följ med på stormig tandemturné

Oskar Jonsson, Lunds universitet, har cyklat 120 mil för att sprida forskning om åldrande och hälsa. Äldre i Centrums chefredaktör följde med på…

Ny kartläggning: Så ser utemiljön ut

Tillgången till utemiljö vid landets särskilda boenden brister. För första gången har dessa kartlagts på nationell nivå, inom ramen för en ny doktorsavhandling…

Fler nyheter

Social robot tittar in i kameran

Robotspel ska stärka äldres hälsa

Forskare vid Högskolan i Skövde ska skapa spel som stärker äldre människors hälsa och välbefinnande – med hjälp av robotar.

ÄiC-podden avsnitt 28: Familjen och ekonomin

I det senaste avsnittet av Äldre i Centrum-podden gästar den nybakade doktorn Isabelle von Saenger studion. Hon berättar om sin forskning som handlar…

Porträttbild på Linnea Öhlund

Så kan digital teknik förstärka och motverka orättvisor

Det finns två sidor till den tekniska utvecklingen. Den kan underlätta vardagen, men också stänga ute vissa grupper från viktiga samhällstjänster. Det visar…