Ernesto Abalo (2025). Digital first or digital only? Swedish welfare user interfaces and the challenges for older citizens. Publicerad i Journal of aging and social change.

Webbsidor riskerar att utesluta äldre personer
Ett digitalt gränssnitt ska hjälpa en användare att navigera på en webbsida. Det ska vara användarvänligt och utformat för att göra det enkelt att hitta information. Nu visar en ny studie från Jönköping university att gränssnitten på webbsidor som tillhör offentliga verksamheter riskerar att utesluta äldre personer.
Ernesto Abalo, forskare vid Jönköping university, har undersökt gränssnitten för flera svenska webbsidor inom den offentliga sektorn. Han har analyserat gränssnittens struktur, design, innehåll och vilka krav de ställer på användarna.
Ett resultat från studien är att gränssnitten överlag innehåller mycket information, vilket gör att de också ställer många krav på användarna.
– Jag skulle säga att gränssnitten, i alla fall startsidorna, är något av digitala broschyrer. Förutom att ha hyggligt bra läsförmåga och kunna ta sig an ganska stora textmängder, behöver användaren också ha ganska bra koll på hur man hittar relevant information. Detta utöver att ha grundläggande färdigheter i dator- och webbanvändning, säger Ernesto Abalo i ett pressmeddelande.
Han har också undersökt hur gränssnitten bjuder in användaren till att kommunicera med verksamheten via andra kanaler, till exempel telefon, kontorsbesök eller e-post.
– Vissa gränssnitt är mer inbjudande till andra kontaktvägar, medan andra gör det ganska svårt för användaren att kontakta myndigheten i fråga. Som användare utelämnas man då till sin förmåga att utföra olika e-tjänster, vilket kanske är oproblematiskt för vissa användargrupper, men betydligt svårare för exempelvis äldre, säger Ernesto Abalo, forskare vid Jönköping university, i ett pressmeddelande.
Enligt honom blir konsekvensen att digitaliseringen skjuter över visst myndighetsansvar till användaren, vilket i sin tur kan leda till en ojämlik välfärd. Vidare tror han att gränssnittens utformning kan vara en anledning till att många äldre personer undviker vissa webbsidor.
– Tidigare forskning om äldres digitala vanor visar att även om gruppen bör ses som heterogen, så är det omkring 15 procent som kan betraktas som icke användare av internet i Sverige. Och en stor andel av de äldre använder inte välfärdstjänster online. Det är inte orimligt att anta att gränssnittens utformning och innehåll inte motiverar äldre till ökad användning, säger Ernesto Abalo.
Relaterat

Robotspel ska stärka äldres hälsa
Forskare vid Högskolan i Skövde ska skapa spel som stärker äldre människors hälsa och välbefinnande – med hjälp av robotar.

Så kan digital teknik förstärka och motverka orättvisor
Det finns två sidor till den tekniska utvecklingen. Den kan underlätta vardagen, men också stänga ute vissa grupper från viktiga samhällstjänster. Det visar…

Hälsoinformation – en utmaning för äldre
Äldre personer behöver få mer lättillgänglig information om hälsofrågor. Det kan personal inom vård och omsorg bidra med på bättre sätt. Ny forskning…
Fler nyheter

Skillnader i äldres psykiska hälsa
De allra flesta äldre anser att de mår psykiskt bra. Samtidigt finns det skillnader mellan olika grupper och en del efterfrågar bättre förutsättningar…

Umeåprofessor får pris för alzheimerforskning
Professor Lars Nyberg vid Umeå universitet tilldelas årets Bengt Winblads pris för sin forskning om hur hjärnans funktioner förändras när man åldras.

Läs nya numret av Äldre i Centrum här!
Nu finns nya numret uppladdat som e-tidning, fri för dig att läsa! Här finns senaste äldreforskningen samlad, samt flera intressanta artiklar på temat…