Äldre kvinna sitter och tittar på en datorskärm
Foto: Mostphotos

Webbsidor riskerar att utesluta äldre personer

Gränssnitten på offentliga verksamheters webbsidor ställer krav på att man är van att använda digitala plattformar, vilket riskerar att stänga ute personer med digital ovana, som till exempel äldre personer. Det visar en studie från Jönköping university.

Ett digitalt gränssnitt ska hjälpa en användare att navigera på en webbsida. Det ska vara användarvänligt och utformat för att göra det enkelt att hitta information. Nu visar en ny studie från Jönköping university att gränssnitten på webbsidor som tillhör offentliga verksamheter riskerar att utesluta äldre personer.

Ernesto Abalo, forskare vid Jönköping university, har undersökt gränssnitten för flera svenska webbsidor inom den offentliga sektorn. Han har analyserat gränssnittens struktur, design, innehåll och vilka krav de ställer på användarna.

Ett resultat från studien är att gränssnitten överlag innehåller mycket information, vilket gör att de också ställer många krav på användarna.

– Jag skulle säga att gränssnitten, i alla fall startsidorna, är något av digitala broschyrer. Förutom att ha hyggligt bra läsförmåga och kunna ta sig an ganska stora textmängder, behöver användaren också ha ganska bra koll på hur man hittar relevant information. Detta utöver att ha grundläggande färdigheter i dator- och webbanvändning, säger Ernesto Abalo i ett pressmeddelande.

Han har också undersökt hur gränssnitten bjuder in användaren till att kommunicera med verksamheten via andra kanaler, till exempel telefon, kontorsbesök eller e-post.

– Vissa gränssnitt är mer inbjudande till andra kontaktvägar, medan andra gör det ganska svårt för användaren att kontakta myndigheten i fråga. Som användare utelämnas man då till sin förmåga att utföra olika e-tjänster, vilket kanske är oproblematiskt för vissa användargrupper, men betydligt svårare för exempelvis äldre, säger Ernesto Abalo, forskare vid Jönköping university, i ett pressmeddelande.

Enligt honom blir konsekvensen att digitaliseringen skjuter över visst myndighetsansvar till användaren, vilket i sin tur kan leda till en ojämlik välfärd. Vidare tror han att gränssnittens utformning kan vara en anledning till att många äldre personer undviker vissa webbsidor.

– Tidigare forskning om äldres digitala vanor visar att även om gruppen bör ses som heterogen, så är det omkring 15 procent som kan betraktas som icke användare av internet i Sverige. Och en stor andel av de äldre använder inte välfärdstjänster online. Det är inte orimligt att anta att gränssnittens utformning och innehåll inte motiverar äldre till ökad användning, säger Ernesto Abalo.

Läs den vetenskapliga artikeln

Ernesto Abalo (2025). Digital first or digital only? Swedish welfare user interfaces and the challenges for older citizens. Publicerad i Journal of aging and social change.

Relaterat

Äldre man sitter och tittar på sin smarttelefon

55 miljoner kronor till forskning om bättre livskvalitet för äldre

Familjen Kamprads stiftelse har beviljat över 50 miljoner kronor till forskning som ska förbättra livskvaliteten hos äldre personer. Digital trygghet på nätet och…

Äldre man tittar frustrerat på en surfplatta

Ensamhet vanligare hos digitalt otrygga äldre

Äldre personer som är mindre digitalt aktiva har oftast mer besvär med ensamhet, jämfört med äldre som är digitalt aktiva. Det visar en…

Personer med parkinson får hjälp att bryta ensamhet

En ny app kan hjälpa personer med Parkinsons sjukdom att bryta isolering och ensamhet. Forskaren Gomathi Thangavel, Örebro universitet, har utvecklat tekniken tillsammans…

Fler nyheter

Syskon och föräldrar till 108-åringar lever längre

Föräldrar och syskon till personer som blir 108 år, lever också längre än genomsnittet. Det visar Jimmy Lindberg, doktorand vid Linköpings universitet, i…

Kollage med silhuetter på huvuden

Ny prognos: Så många får demens

Runt en kvarts miljon personer uppskattas ha en demenssjukdom i Sverige år 2050. En ny rapport från Karolinska institutet ger även prognos på…

Kvinna håller i en transflagga

Osäkerhet i mötet med äldre transpersoner

Socialsekreterare har begränsad kunskap om äldre transpersoners erfarenheter och behov, och är oroliga över att ställa fel frågor om könsidentitet. Det visar en…