Att gå är en fysisk aktivitet som ger ett viktigt bidrag till ökad folkhälsa. Även i ett transportsystem är man oftast fotgängare under någon del av färden.
Att kunna röra sig fritt i samhället är viktigt också för äldre och för att det ska vara möjligt måste arbetet för en ökad trafiksäkerhet gå hand i hand med arbetet för bland annat ökad trygghet och tillgänglighet.
Fotgängare är den näst största gruppen som råkar ut för trafikrelaterade dödsfall i Sverige. Bland de skadade trafikanterna i Sverige är fotgängare i fallolyckor i vägtrafikmiljön den största gruppen, som står för nästan hälften av olyckorna med flest allvarliga, långsiktiga konsekvenser.
En fallolycka definieras i dag inte som en vägtrafikolycka, men de försvinner lätt i statistiken eftersom inget fordon i rörelse är inblandat. Under de senaste tio åren har ungefär 10 000 personer skadats i personbil per år, jämfört med 12 000 per år i fallolyckor, detta enligt statistik från Transportstyrelsen.
En studie från Karlstads universitet visar att var fjärde skadad fotgängare i fallolyckor får skador med långsiktiga konsekvenser. Studien visar också att fotgängare har 19 gånger större risk att skadas allvarligt med långsiktiga konsekvenser i en fallolycka än vid en påkörningsolycka. Här är kvinnor och personer över 65 år överrepresenterade, där 70 procent av de fotgängare som skadas allvarligt i fallolyckor är kvinnor.
Platser där olyckorna inträffat fördelar sig på gångbana/trottoar (30 procent), gatu- eller vägsträcka (29 procent), gång- och cykelväg (24 procent), separata bilparkeringsplatser (åtta procent) och i korsningspunkter (fyra procent). Sammantaget kan konstateras att över hälften av olyckorna sker på platser separerade från motortrafik (54 procent).
Tre av fyra fallolyckor, där någon skadas, orsakas av halka eller ojämna trottoarer och vägar. För halkolyckor på grund av is och snö kan vi se stora skillnader över landet, med färre olyckor i söder och fler i norr (40 procent i Götaland, 60 procent i Svealand och nästan 80 procent i Norrland).
60 procent av alla fallolyckor i trafikmiljö sker när det ligger snö och is på gångytan, och ungefär tio procent av olyckorna orsakas av lövhalka, grus eller ojämnheter på gångytan. Detta betyder att majoriteten av fallolyckorna, med rätt åtgärder, kan förhindras.