Foto: Unsplash

Så ska den digitala isoleringen minska

Långsiktighet, bättre ekonomiskt stöd och en grundläggande digital kompetens inom äldreomsorgen är några punkter som skulle minska den digitala isoleringen bland äldre. De slutsatserna drar Post- och telestyrelsen, PTS.

April 2020 fick PTS uppdraget att genomföra insatser som ökar äldres digitala delaktighet och förmåga att använda digitala tjänster.

I en slutrapport som publicerades i slutet av mars i år presenterar de sina slutsatser av uppdraget. De ser att det finns ett fortsatt behov av att utveckla stödtjänster och kontaktvägar till de som lever i ett digitalt utanförskap. Både äldre själva och verksamheter som stöttar dem behöver bland annat utrustning, kompetens och informationsmaterial.

PTS presenterar även fem huvudrekommendationer till regeringen om vad som ytterligare behöver göras:

  • Långsiktigt och samordnat arbete mellan olika myndigheter för att främja digital delaktighet.
  • Bättre utformat ekonomiskt stöd
  • Digital identifiering för alla som dessutom är tillgänglig för äldre och personer med funktionsnedsättning
  • Jämlik digital baskompetens inom äldreomsorgen
  • Fortsätt stärka bibliotekens arbete inom digital delaktighet

– Det här har varit ett viktigt uppdrag som engagerat många. Flera organisationer och aktörer har hört av sig på eget initiativ och erbjudit sig att bistå. Vi har tolkat och tagit oss an uppdraget med ambitionen att genomföra insatser som gör skillnad, både under den pågående pandemin och efter, säger Dan Sjöblom, PTS generaldirektör, i ett pressmeddelande.

Fakta
Aktuella uppdraget

Uppdraget Bryt isoleringen genomfördes för att bidra till tillgänglighet och användning av digitala kommunikationstjänster för äldre inom äldreomsorgen och de som befinner sig i isolering på grund av coronapandemin.

PTS har bland annat tagit fram webbplatsen Digitalhjälpen och vägledningar om videokommunikationstjänster, fjärrstyrningstjänster och hur man handlar mat och medicin på internet.

Vård- och omsorgspersonal har fått särskilt stödmaterial för att underlätta för dem att vägleda andra i hur digitala tjänster används.

Flera informationskampanjer har gjorts för att motivera äldre att komma i gång med digitala tjänster och verktyg. Kampanjerna har också riktats till anhöriga som skulle kunna stötta dem.

Ladda ner slutrapporten

Relaterat

En äldre man sitter i en soffa och tittar på sin mobiltelefon.

Skevt urval kan påverka forskningen om digitala verktyg

Digitala verktyg är på frammarsch i vård och omsorg och ofta visar studier på god effekt för brukarna. Men hur påverkas resultaten om…

Nya siffror: Svårt för äldre att komma ut

Mer än hälften av alla äldre på särskilda boenden har svårt att ta sig ut. Utemiljöerna brister också i tillgänglighet. Det visar nya…

Nu finns ett nytt diskussionsmaterial som stöd i arbetet med våldsutsatta äldre. Foto: Mostphotos

Nytt stöd i arbetet med våldsutsatta äldre

Socialstyrelsen har tagit fram ett nytt diskussionsmaterial för personal som arbetar med äldre. Syftet är att upptäcka och kunna hantera våld som förekommer…

Fler nyheter

Ny forskning: Äldre ska inte skämmas för sitt sittande

Stillasittande behöver inte bara vara av ondo, utan kan vara nödvändigt för återhämtningen. Därför behöver bilden av sittandet nyanseras, enligt Joakim Niklasson, nybliven…

Tydligare samtal minskar felaktig läkemedelsanvändning

Bättre kommunikation mellan vårdpersonal och äldre patienter vid utskrivning från sjukhus kan minska felaktig användning av mediciner, onödiga akutbesök och återinläggningar. Det visar…

Allt fler blir jobbonärer

När Pensionsmyndigheten publicerar en ny rapport om jobbonärer står det klart att de blir allt fler. Hur många som väljer att jobba efter…