Foto: Unsplash

Så ska den digitala isoleringen minska

Långsiktighet, bättre ekonomiskt stöd och en grundläggande digital kompetens inom äldreomsorgen är några punkter som skulle minska den digitala isoleringen bland äldre. De slutsatserna drar Post- och telestyrelsen, PTS.

April 2020 fick PTS uppdraget att genomföra insatser som ökar äldres digitala delaktighet och förmåga att använda digitala tjänster.

I en slutrapport som publicerades i slutet av mars i år presenterar de sina slutsatser av uppdraget. De ser att det finns ett fortsatt behov av att utveckla stödtjänster och kontaktvägar till de som lever i ett digitalt utanförskap. Både äldre själva och verksamheter som stöttar dem behöver bland annat utrustning, kompetens och informationsmaterial.

PTS presenterar även fem huvudrekommendationer till regeringen om vad som ytterligare behöver göras:

  • Långsiktigt och samordnat arbete mellan olika myndigheter för att främja digital delaktighet.
  • Bättre utformat ekonomiskt stöd
  • Digital identifiering för alla som dessutom är tillgänglig för äldre och personer med funktionsnedsättning
  • Jämlik digital baskompetens inom äldreomsorgen
  • Fortsätt stärka bibliotekens arbete inom digital delaktighet

– Det här har varit ett viktigt uppdrag som engagerat många. Flera organisationer och aktörer har hört av sig på eget initiativ och erbjudit sig att bistå. Vi har tolkat och tagit oss an uppdraget med ambitionen att genomföra insatser som gör skillnad, både under den pågående pandemin och efter, säger Dan Sjöblom, PTS generaldirektör, i ett pressmeddelande.

Fakta
Aktuella uppdraget

Uppdraget Bryt isoleringen genomfördes för att bidra till tillgänglighet och användning av digitala kommunikationstjänster för äldre inom äldreomsorgen och de som befinner sig i isolering på grund av coronapandemin.

PTS har bland annat tagit fram webbplatsen Digitalhjälpen och vägledningar om videokommunikationstjänster, fjärrstyrningstjänster och hur man handlar mat och medicin på internet.

Vård- och omsorgspersonal har fått särskilt stödmaterial för att underlätta för dem att vägleda andra i hur digitala tjänster används.

Flera informationskampanjer har gjorts för att motivera äldre att komma i gång med digitala tjänster och verktyg. Kampanjerna har också riktats till anhöriga som skulle kunna stötta dem.

Ladda ner slutrapporten

Relaterat

Person tittar i sin mobila kalender

Stora skillnader i kommuners minutstyrning

En av fyra kommuner bestämmer hur lång tid olika insatser i hemtjänsten ska ta, visar en rapport från Socialstyrelsen. I många fall får…

Äldre blir lyckligare med åren

Flera forskare presenterade sina resultat på konferensen ”Med ålderns rätt” i Göteborg, på internationella äldredagen, den 1 oktober. Pär Bjälkebring, docent i psykologi…

Ung man är ute på promenad med äldre kvinna

Många vinster med utomhuspromenader

Vilka fördelar med utomhuspromenader på demensboenden finns det? Det har svensk forskning undersökt och resultaten pekar på att promenader utomhus har en hel…

Fler nyheter

Tre äldre kvinnor firar en födelsedag

100-åringar har färre sjukdomar

Att bli 100 år gammal behöver inte betyda ett liv med många sjukdomar. En ny studie från Karolinska institutet visar att hundraåringar inte…

Äldre föräldrar sitter med sin dotter med en surfplatta

Digital teknik svår för både äldre och yngre

Det verkar inte vara åldern i sig som påverkar attityden till digital teknik, utan det finns andra faktorer som påverkar användningen. Det visar…

Sista flytten – mer hjälp behövs

Flytten till ett särskilt boende kan vara utmanande. Linda Arvidsson, Lunds universitet, har tagit reda på hur samhället kan underlätta för äldre.