Foto: Unsplash

Så ska den digitala isoleringen minska

Långsiktighet, bättre ekonomiskt stöd och en grundläggande digital kompetens inom äldreomsorgen är några punkter som skulle minska den digitala isoleringen bland äldre. De slutsatserna drar Post- och telestyrelsen, PTS.

April 2020 fick PTS uppdraget att genomföra insatser som ökar äldres digitala delaktighet och förmåga att använda digitala tjänster.

I en slutrapport som publicerades i slutet av mars i år presenterar de sina slutsatser av uppdraget. De ser att det finns ett fortsatt behov av att utveckla stödtjänster och kontaktvägar till de som lever i ett digitalt utanförskap. Både äldre själva och verksamheter som stöttar dem behöver bland annat utrustning, kompetens och informationsmaterial.

PTS presenterar även fem huvudrekommendationer till regeringen om vad som ytterligare behöver göras:

  • Långsiktigt och samordnat arbete mellan olika myndigheter för att främja digital delaktighet.
  • Bättre utformat ekonomiskt stöd
  • Digital identifiering för alla som dessutom är tillgänglig för äldre och personer med funktionsnedsättning
  • Jämlik digital baskompetens inom äldreomsorgen
  • Fortsätt stärka bibliotekens arbete inom digital delaktighet

– Det här har varit ett viktigt uppdrag som engagerat många. Flera organisationer och aktörer har hört av sig på eget initiativ och erbjudit sig att bistå. Vi har tolkat och tagit oss an uppdraget med ambitionen att genomföra insatser som gör skillnad, både under den pågående pandemin och efter, säger Dan Sjöblom, PTS generaldirektör, i ett pressmeddelande.

Fakta
Aktuella uppdraget

Uppdraget Bryt isoleringen genomfördes för att bidra till tillgänglighet och användning av digitala kommunikationstjänster för äldre inom äldreomsorgen och de som befinner sig i isolering på grund av coronapandemin.

PTS har bland annat tagit fram webbplatsen Digitalhjälpen och vägledningar om videokommunikationstjänster, fjärrstyrningstjänster och hur man handlar mat och medicin på internet.

Vård- och omsorgspersonal har fått särskilt stödmaterial för att underlätta för dem att vägleda andra i hur digitala tjänster används.

Flera informationskampanjer har gjorts för att motivera äldre att komma i gång med digitala tjänster och verktyg. Kampanjerna har också riktats till anhöriga som skulle kunna stötta dem.

Ladda ner slutrapporten

Relaterat

Albert Westergren tittar fram genom en matlucka i en gammal fängelsedörr

Lekfull ­professor ser nya vägar

Albert Westergren har forskat om undernäring och ätsvårigheter bland äldre personer i flera decennier. De senaste åren har hans forskning blivit mer lekfull,…

Porträttbild på Enikö Arnell-Szurkos

Det omätbara finaste

Personalen måste få tid att andas, förkovra sig, utvecklas. Äldreomsorgen behöver locka duktigt personal och få dem att stanna, skriver Enikö Arnell-Szurkos i…

Vägen till nya socialtjänstlagen

Den nya lagen har sin bakgrund i flera utredningar och förändringar genom åren. En mer förebyggande och kunskapsbaserad socialtjänstlag blickar mot en framtid…

Fler nyheter

Tema SoL i Äldre i Centrum #2/25

1 juli 2025 träder den nya socialtjänstlagen i kraft. Vad kommer den att innebära för äldreomsorgen? Det handlar temat i kommande nummer av…

Två äldre kvinnor promenerar hand i hand

Även lite fysisk aktivitet är bra för hälsan

Fysisk aktivitet hos äldre personer skyddar mot många sjukdomar. Vinsten för hälsan gäller även dem som rör sig mindre än vad som är…

Halvering av formell omsorg – familjens roll ökar

På 30 år har nyttjandet av formell äldreomsorg halverats. Samtidigt ökar familjens betydelse, samt köp av privata tjänster. – Vi ser en oroande…