Foto: Mostphotos

Få studenter lär sig om åldrandet

Dagens socionomstudenter får bristfällig utbildning i social omsorg. Enbart 15 procent väljer kurser om åldrandet, visar en ny studie vid Örebro universitet.

Maria Bennich, en av forskarna bakom den aktuella studien. Foto: Ida Danell, Högskolan i Borås

Socionomprogrammet och sociala omsorgsprogrammet slogs ihop år 2007. Forskarna Maria Bennich och John Brauer vid Örebro universitet har fördjupat sig i konsekvenserna av sammanslagningen och noterar att omsorgsfrågorna som är förknippade med åldrande har hamnat på undantag.

– Det vi ser är att socionomprogrammet i praktiken verkar ha slukat det sociala omsorgsprogrammet. Omsorgsämnet har en svag ställning i dagens socionomutbildning, säger Maria Bennich.

Forskarna har gjort en analys av utbildningsplaner och mejlat en enkät till programansvariga till samtliga 19 lärosätens som erbjuder socionomutbildningen.

– Äldre och åldrande hanteras oftast som en ”målgrupp” bland andra, exempelvis inom ett livsloppsperspektiv. Det är mindre vanligt med obligatoriska kurser om social omsorg, förklarar Maria Bennich.

På 18 av 19 lärosäten ges valbara kurser, varav 13 lärosäten erbjuder kurser om åldrande och två lärosäten mer övergripande kurser inom social omsorg. Vad gäller andel studenter som väljer dessa kurser handlar det om cirka 15 procent i genomsnitt. Det här får konsekvenser, både för arbetsgivare och för studenter, enligt Maria Bennich.

– Arbetsgivare har svårare att rekrytera socionomer med kunskaper om social omsorg och äldre, trots att en åldrande befolkning ökar behoven av stöd. Samtidigt bidrar en generalistutbildning till en bredare arbetsmarknad för nyutexaminerade socionomer.

Studien belyser även den historiska bakgrunden till utbildningarna och bevekelsegrunderna för deras sammanslagning, som mötte kritik från forskarhåll. Omsorgsforskare befarade just det som nu verkar har blivit ett faktum – att omsorgskärnan i social omsorg urvattnas, enligt Maria Bennich.

Maria Bennich frågar sig om dagens socionomutbildning verkligen kan möta kravet på kompetens i omsorgs- och åldrandefrågor i framtiden.

– Detta aktualiserar diskussionen kring generalist- kontra specialistutbildningar. Men också vilka krav som ställs på kompetens bland personal inom äldreomsorgen.

Fakta
Utbildningar slogs ihop
  • Sociala omsorgsprogrammet introducerade 1983 i samband med att kommunala och regionala vårdskolor förstatligades.
  • Under 90-talet introducerades flera reformer som ökade kraven på chefer och biståndsbedömare inom omsorgssektorn.
  • Exempel på sådana reformer: Kommunallagen 1991, Ädelreformen och beställar- och utförarmodellen.
  • 2007 sammanfogades det sociala omsorgsprogrammet och socionomprogrammet.
  • Socionomutbildningen är en generalistutbildning med inriktning mot alla ålders- och målgrupper som behöver stöd enligt Socialtjänstlagen.
Läs studien

Relaterat

Äldre man arbetar inom industrin

Allt fler 65-plussare arbetar

Personer som är födda på 1950-talet tar i högre grad ut sin pension senare i livet och fortsätter att arbeta längre upp i…

En grupp sjukvårdspersonal i möte

Sjuksköterskors ledarskap avgörande i livets slutskede

I norra Sverige är avstånden långa och vården sker ofta i hemmet. Här spelar sjuksköterskor en avgörande roll i livets slutskede. Det visar…

Entré till akutmottagning

Akutvården inte anpassad för äldre patienter

Äldre personer som söker vård på akutmottagningarna ökar, men dagens arbetssätt är ofta utformade efter yngre personer. Akutvården behöver därför uppdatera sina rutiner…

Fler nyheter

Äldre kvinna ligger i sängen och håller sig om huvudet

Så kan dålig sömn påverka åldrandet

Personer som sover dåligt är mer benägna att ha hjärnor som ser äldre ut än vad de faktiskt är. Det visar forskning från…

Äldre asiatisk kvinna sitter ensam i trädgård

Ensamhet bland äldre migranter uppstår tidigt

Känslan av existentiell ensamhet börjar tidigt i migrationsprocessen hos äldre migranter, och är ofta kopplat till att man förlorar det som tidigare varit…

Äldres röster om psykisk ohälsa samlas in

Äldre personers psykiska ohälsa kartläggs i ett medborgarforskningsprojekt, där äldres egna berättelser står i fokus. Målgruppen är också med och formar forskningsfrågorna, berättar…