- Sociala omsorgsprogrammet introducerade 1983 i samband med att kommunala och regionala vårdskolor förstatligades.
- Under 90-talet introducerades flera reformer som ökade kraven på chefer och biståndsbedömare inom omsorgssektorn.
- Exempel på sådana reformer: Kommunallagen 1991, Ädelreformen och beställar- och utförarmodellen.
- 2007 sammanfogades det sociala omsorgsprogrammet och socionomprogrammet.
- Socionomutbildningen är en generalistutbildning med inriktning mot alla ålders- och målgrupper som behöver stöd enligt Socialtjänstlagen.

Få studenter lär sig om åldrandet

Maria Bennich, en av forskarna bakom den aktuella studien. Foto: Ida Danell, Högskolan i Borås
Socionomprogrammet och sociala omsorgsprogrammet slogs ihop år 2007. Forskarna Maria Bennich och John Brauer vid Örebro universitet har fördjupat sig i konsekvenserna av sammanslagningen och noterar att omsorgsfrågorna som är förknippade med åldrande har hamnat på undantag.
– Det vi ser är att socionomprogrammet i praktiken verkar ha slukat det sociala omsorgsprogrammet. Omsorgsämnet har en svag ställning i dagens socionomutbildning, säger Maria Bennich.
Forskarna har gjort en analys av utbildningsplaner och mejlat en enkät till programansvariga till samtliga 19 lärosätens som erbjuder socionomutbildningen.
– Äldre och åldrande hanteras oftast som en ”målgrupp” bland andra, exempelvis inom ett livsloppsperspektiv. Det är mindre vanligt med obligatoriska kurser om social omsorg, förklarar Maria Bennich.
På 18 av 19 lärosäten ges valbara kurser, varav 13 lärosäten erbjuder kurser om åldrande och två lärosäten mer övergripande kurser inom social omsorg. Vad gäller andel studenter som väljer dessa kurser handlar det om cirka 15 procent i genomsnitt. Det här får konsekvenser, både för arbetsgivare och för studenter, enligt Maria Bennich.
– Arbetsgivare har svårare att rekrytera socionomer med kunskaper om social omsorg och äldre, trots att en åldrande befolkning ökar behoven av stöd. Samtidigt bidrar en generalistutbildning till en bredare arbetsmarknad för nyutexaminerade socionomer.
Studien belyser även den historiska bakgrunden till utbildningarna och bevekelsegrunderna för deras sammanslagning, som mötte kritik från forskarhåll. Omsorgsforskare befarade just det som nu verkar har blivit ett faktum – att omsorgskärnan i social omsorg urvattnas, enligt Maria Bennich.
Maria Bennich frågar sig om dagens socionomutbildning verkligen kan möta kravet på kompetens i omsorgs- och åldrandefrågor i framtiden.
– Detta aktualiserar diskussionen kring generalist- kontra specialistutbildningar. Men också vilka krav som ställs på kompetens bland personal inom äldreomsorgen.
M Bennich och J Brauer (2025). Should social workers (learn to) care? How educational reforms affect the social work profession. Nordic social work research.
Relaterat

Musiksmaken smalnar med åren
Tycker du också att förslagen på ny musik i Spotify har blivit konstigare de senaste åren? Nu visar en studie med forskare från…

ÄO-dagarna: Vad är viktigt när vi ska dö?
Äldreomsorgsdagarna i Stockholm lockade många besökare från hela landet. Äldreforskningen stod i centrum och bland andra professor Peter Strang höll en engagerad och…

Nytt sätt att mäta patientens upplevelse av vård i hemmet
Nu finns det ett validerat instrument för att mäta hur personcentrerad kommunal primärvård i hemmet är ur patientens perspektiv. ”Det här är något…
Fler nyheter

Växtrik kost kan bromsa kroniska sjukdomar
En hälsosam kost med fokus på intag av grönsaker och omättade fetter kan bromsa ansamlingen av kroniska sjukdomar hos äldre personer. Det visar…

Banden mellan generationer starkare än tidigare trott
Sverige beskrivs ofta som ett land där familjebanden försvagats i takt med välfärdsstatens framväxt. Men egentligen verkar det vara tvärtom – omsorgen mellan…

Stora skillnader i kommuners minutstyrning
En av fyra kommuner bestämmer hur lång tid olika insatser i hemtjänsten ska ta, visar en rapport från Socialstyrelsen. I många fall får…