Foto: Mostphotos

Få studenter lär sig om åldrandet

Dagens socionomstudenter får bristfällig utbildning i social omsorg. Enbart 15 procent väljer kurser om åldrandet, visar en ny studie vid Örebro universitet.

Maria Bennich, en av forskarna bakom den aktuella studien. Foto: Ida Danell, Högskolan i Borås

Socionomprogrammet och sociala omsorgsprogrammet slogs ihop år 2007. Forskarna Maria Bennich och John Brauer vid Örebro universitet har fördjupat sig i konsekvenserna av sammanslagningen och noterar att omsorgsfrågorna som är förknippade med åldrande har hamnat på undantag.

– Det vi ser är att socionomprogrammet i praktiken verkar ha slukat det sociala omsorgsprogrammet. Omsorgsämnet har en svag ställning i dagens socionomutbildning, säger Maria Bennich.

Forskarna har gjort en analys av utbildningsplaner och mejlat en enkät till programansvariga till samtliga 19 lärosätens som erbjuder socionomutbildningen.

– Äldre och åldrande hanteras oftast som en ”målgrupp” bland andra, exempelvis inom ett livsloppsperspektiv. Det är mindre vanligt med obligatoriska kurser om social omsorg, förklarar Maria Bennich.

På 18 av 19 lärosäten ges valbara kurser, varav 13 lärosäten erbjuder kurser om åldrande och två lärosäten mer övergripande kurser inom social omsorg. Vad gäller andel studenter som väljer dessa kurser handlar det om cirka 15 procent i genomsnitt. Det här får konsekvenser, både för arbetsgivare och för studenter, enligt Maria Bennich.

– Arbetsgivare har svårare att rekrytera socionomer med kunskaper om social omsorg och äldre, trots att en åldrande befolkning ökar behoven av stöd. Samtidigt bidrar en generalistutbildning till en bredare arbetsmarknad för nyutexaminerade socionomer.

Studien belyser även den historiska bakgrunden till utbildningarna och bevekelsegrunderna för deras sammanslagning, som mötte kritik från forskarhåll. Omsorgsforskare befarade just det som nu verkar har blivit ett faktum – att omsorgskärnan i social omsorg urvattnas, enligt Maria Bennich.

Maria Bennich frågar sig om dagens socionomutbildning verkligen kan möta kravet på kompetens i omsorgs- och åldrandefrågor i framtiden.

– Detta aktualiserar diskussionen kring generalist- kontra specialistutbildningar. Men också vilka krav som ställs på kompetens bland personal inom äldreomsorgen.

Fakta
Utbildningar slogs ihop
  • Sociala omsorgsprogrammet introducerade 1983 i samband med att kommunala och regionala vårdskolor förstatligades.
  • Under 90-talet introducerades flera reformer som ökade kraven på chefer och biståndsbedömare inom omsorgssektorn.
  • Exempel på sådana reformer: Kommunallagen 1991, Ädelreformen och beställar- och utförarmodellen.
  • 2007 sammanfogades det sociala omsorgsprogrammet och socionomprogrammet.
  • Socionomutbildningen är en generalistutbildning med inriktning mot alla ålders- och målgrupper som behöver stöd enligt Socialtjänstlagen.
Läs studien

Relaterat

Genrebild på äldre förföräldrar med barnbarn

Stödet ökar inom familjen

Familjen spelar en allt större roll för stöd över generationerna. Dock är förutsättningarna för att ge och ta emot praktiskt och ekonomiskt stöd…

Sista flytten – mer hjälp behövs

Flytten till ett särskilt boende kan vara utmanande. Linda Arvidsson, Lunds universitet, har tagit reda på hur samhället kan underlätta för äldre.

Porträttbild på Enikö Szurkos

Tills döden skiljer oss åt

Varför är det viktigt att prata om döden när den ibland är väldigt långt bort? Chefredaktör Enikö Szurkos bjuder in till reflektion om…

Fler nyheter

Äldre man dricker ett glas vin

Riskfyllda alkoholvanor vanligt bland äldre

Hög alkoholkonsumtion är vanligt bland personer som är 80 år och äldre, enligt forskning från Umeå universitet. Studien visar att både hälsan och…

Äldre kvinna ligger i sängen och blundar hårt

Skillnader i äldres psykiska hälsa

De allra flesta äldre anser att de mår psykiskt bra. Samtidigt finns det skillnader mellan olika grupper och en del efterfrågar bättre förutsättningar…

Porträttbild på Lars Nyberg

Umeåprofessor får pris för alzheimerforskning

Professor Lars Nyberg vid Umeå universitet tilldelas årets Bengt Winblads pris för sin forskning om hur hjärnans funktioner förändras när man åldras.